Då tycker vi att kyrkklockorna ska ringa

På söndag ringer kyrkklockor över landet för fred i Israel och Palestina. Många tycker att det är en stark och viktig handling, andra menar att ringningen spelat ut sin roll eller att det kan användas för ofta.  Foto: Getty

Ett starkt symbolvärde i orostider. Eller en handling som riskerar att bli urvattnad.  Åsikterna om att ringa i kyrkklockor vid särskilda tillfällen går isär.  

Biskoparna uppmanar församlingarna att ringa i kyrkklockorna och be för de drabbade i Gaza och för fred i Israel och Palestina under söndagens högmässa. 

–Jag stödjer helhjärtat biskoparnas initiativ att få klockorna att ljuda på söndag. Man kan ju ringa till annat än gudstjänst, till exempel när det är fara å färde. Det är fara å färde i mänskligheten just nu, säger Mats Hermansson, präst i Alfta-Ovanåkers församling tidigare domprost i Visby.

Start på manifestation

Mats Hermansson blev uppmärksammad 2014 och 2018 när han vid två tillfällen ringde i kyrkklockorna i Visby domkyrka i sin egenskap av domprost. 

–Ena gången, 2014, var en start på en manifestation där hela civilsamhället deltog när ett högerfascistiskt parti hade möte i Almedalen, säger Mats Hermansson som tycker att det blev fin start på manifestationen och ett tydligt ställningstagande från Svenska kyrkan.

Mats Hermansson

Fick be om ursäkt

Andra gången Hermansson tog initiativ till att ringa i kyrkklockorna var när han hade fått uppgift om att Nordisk Motståndsrörelse (NMR) som hade anlänt till Gotland samma dag, skulle hålla tal framför domkyrkan. 

Talaren visade sig inte vara från NMR, utan en borgerlig debattör och Mats Hermansson, dåvarande domprost fick be om ursäkt

–Jag gjorde fel, men ibland måste man agera snabbt, då kan det bli fel och man får be om ursäkt. Det finns en fara i om kyrkan är så rädd att göra fel att den inte gör nånting och i stället är tyst i samtidsdebatten. Då är det bättre att agera snabbt.

Gunilla Hallonsten

För fred och mot våld

En torsdag i februari 2025 ringde det i alla kyrkklockor i Malmö som en del  av ”Thursdays in Black” för fred, mot våld och rasism, ett initiativ av Kyrkornas världsråd.

–Vi är restriktiva med att ringa i kyrkklockorna, det är kyrkans sätt ringa samman inför gudstjänst. Men av gammal hävd ringer vi även samman i orostider. Det är ett starkt symboliskt uttryck, säger Gunilla Hallonsten, kyrkoherde i Malmö pastorat. 

Klockorna påminner oss

Hallonsten är ambassadör för Kyrkornas världsråds kampanj "Thursdays in black" och det var naturligt för henne att manifestera stöd till de som var drabbade. 

–Vi hade ju även just startat måndagsböner för fred och det hände mycket i Malmö just då som gjorde att det kändes viktigt att be för fred och att ringa i kyrkklockorna, säger Gunilla Hallonsten som menar att det bara blev positiv respons på klockringningen.

Hallonsten tycker att ringningen och bönen som biskoparna uppmanat till nu på söndag är en bra sak. 
–Vi ringer ju alltid under tacksägelsen. Nu kommer det att ringa extra länge, klockorna påminner oss om liv, död och fred.

Går inflation i ringande

Mattias Lundberg, professor i musikvetenskap och kyrkomötesledamot för Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan (Posk) ser på ett annat sätt på ringandet i kyrkklockor vid speciella tillfällen:

Mattias Lundberg

-Det kan gå inflation i att ringa för ett eld upphör eller fred. I så fall borde det ju ringa lika intensivt varje söndag. Det finns ju en mängd konflikter. 

Han menar också att detta med att ringa i kyrkklockan vid fara har spelat ut sin roll.

Har hesa Fredrik ersatt kyrklockorna menar du?

-Ja, och tidningar och tv och internet. Förr ringde man ju om det var inbrott eller brand eller för att berätta att någon hade dött.

Lundberg kan möjligen se ringande i kyrkklockor som en liturgisk handling i samband med bön och skulle inte ha något emot att man ringde för fred vid ett antal tillfällen under året.

Det kan också finnas ett problem med att biskoparna uppmanar till ringning samtidigt som de är de som har tillsyn över präster och diakoner, menar Mattias Lundberg: 

–Det kan bli en fråga om lydnad ifall det visar sig att vissa valde att inte ringa i kyrkklockorna.
 

Prenumerera på Nyhetsbrev

3 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Gaza som bisats
På Malmö pastorats hemsida står det inte att man ringer för "de drabbade i Gaza och för fred i Israel och Palestina" utan för "krigens lidande" och man skriver om minnet av atombomber. I bönen nämns Gaza mer i en bisats. Varför? "Gud, vi ber för alla som lider av krig runt om i vår värld. Särskilt lyfter vi fram människorna i Ukraina och alla barn som tagits ifrån sina familjer till en okänd framtid, och alla som lider i Gazas fasor. För dem som sörjer sina döda, för de skadade, för de vanmäktiga, för de fångna. Vi ber för alla dem som saknar livets nödtorft, när svälten hotar. Vi ber för alla som arbetar för fred och medling, och vi ber om omvändelse för dem som står freden och barmhärtigheten emot. Gud, kom med din fred till dessa lidandets platser. Gud vi ber att vi aldrig mer ska se atomvapen användas på vår jord."
Henning
Det blir faktiskt konstigt när man nationellt ska ringa för just Gaza när det finns många andra konflikter med stort mänskligt lidande. Jemen, Syrien, Sudan och inte minst Ukraina. Konflikten inGaza för dock överlägset mest utrymme i media. Vad är motiveringen att ringa för just denna konflikt i världen? Det förstår jag inte. Behöver inte vara fel sig med klockringning för fred, men jag saknar motiveringen.
Timo Personen
Har ni redan glömt den 7 oktober 2023 ?