Starka uttalanden om krig och kriser när Europas kyrkor samlades

Kriget i Ukraina stod i fokus under Konferensen för Europas kyrkor (Kek) där 113 kyrkor samlades: Albin Hillert/CEC

Foto: Albin Hillert

"Som kyrkor är vi ju enormt engagerade tillsammans om vi kan hitta det vi kan jobba för. Vi grundar vårt agerande och vår röst som kyrkor och ekumenisk gemenskap i tro och teologiska överväganden, och att vi behöver arbeta tillsammans när människor drunknar och det råder krig.", säger Karin Sarja, nyvald styrelseledamot för Svenska kyrkan i KEK, Konferensen för Europas kyrkor, som höll sitt möte i Tallinn 14–19 juni.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr!

Tillgång till hela sajten! Därefter förnyas prenumerationen löpande med 99 kr/månad. Avsluta när du vill.

• Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp