Taylor Swift - profet och bästis med världen som scen

Taylor Swift

Taylor Swift, av många sedd som världens största artist ger tre konserter i Stockholm 17-19 maj och uppmärksamheten är enorm. Få artister har så hängivna fans och de lyssnar till allt hon säger. Foto: Toru Hanai/ TT

Förebild, profet eller till och med Gud. Det råder Taylor Swift-feber i Sverige. Vi frågade en präst, en opinionsbildare och en kyrkomusiker om Swifts texter, musik och budskap.

– Konserterna blir nog nästan som väckelsemöten. Taylor Swift har ju ett enormt inflytande och påverkar amerikansk politik. Och det hon säger influerar människor även här i Sverige, säger Hanna Soldal som till vardags arbetar som opinionsbildare på Act Svenska kyrkan

Hanna Soldal

– Jag har lyssnat på henne sedan jag var tonåring. Nu vet jag ju att hon är världens största artist men hon känns ibland mer som en gammal kompis. När hon var yngre var hon en snäll tjej som aldrig visade något naket, en kristen ung amerikansk countryartist som inspirerade många. Nu har hon en mer poppig framtoning och hon har tagit tydlig ställning politiskt, säger Hanna som tycker att Swift har hanterat kändisskapet på ett bra sätt genom att lyfta fram vikten av jämställdhet och hbtqi-personers rättigheter.

Swifties - nästintill religiösa

Hanna Soldal tycker att det är fascinerande med de mest hängivna fansen, så kallade Swifties, som har ett nästintill religiöst förhållande till Taylor Swift.

– Jag tror inte att man ser på henne som en gud, snarare en profet kanske. Det är ju naturligt, när man är ung söker man förebilder. Man letar efter svar i låttexterna, förklaringar till varför man känner som man gör när det gäller kärlek, livet, familj och vänner. Svar som man också kan söka inom religionen.

Ulf Svensson, komminister i Aneby församling i Linköpings stift och pedagog på Svenska kyrkans grundkurs, kom ut som Swift-fan i en facebooktråd där kyrkohistorikern Joel Halldorff skrev om att han var en så kallad ”swiftiedad” - någon som lyssnar på och gillar Taylor Swift tillsammans med sina barn. Halldorf och andra ”swiftiedads” har kritiserats av kolumnisten Alex Schulman i Dagens Nyheter, vilket orsakat debatt.

Tycker om vemodet

”Mina döttrar är inte swifties, det är nog mer jag som är en” skrev Ulf Svensson i tråden.

Ulf Svensson

– Ja jag började lyssna på Taylor Swift 2012 efter att jag hade sett henne i Skavlan. Redan då hade hon en unik stadighet och utstrålning. Hennes texter är geniala och underfundiga, säger Ulf Svensson som på senare tid främst har uppskattat de lite mörkare stråken i texterna.

– Jag är änkeman, min fru dog hastigt. Jag tycker om att gå in i Taylor Swifts vemod.

Lyssnar på Taylor Swift i garderoben

Ulf Svensson ser ingen uttalad trosuppfattning i Swifts texter, de handlar om livet mer allmänt.

–Texterna beskriver det existentiella i att vara människa, hur vi möter livet och vad det innebär, säger Ulf Svensson.

Han kommer inte att gå på någon av Swifts konserter:

– Nej, jag är ju swiftien som sitter i garderoben och  lyssnar.

Kyrkomusikern Oscar Rutberg får ofta önskemål om modern musik på olika förrättningar, vilket gav idén till konserter under temat "Odödliga klassiker.  Ett Swift-medley på en av konserterna uppskattades av besökarna.  Foto: Joel Nilsson

Oscar Rutberg, organist  i Oscars församling i Stockholms stift, ska gå på en av Swift-konserterna tillsammans med sin sambo. Han fördjupade sig i Swifts musik i samband med en orgelkonsert i april. I konserten, som var en av flera med temat ”Odödliga klassiker”, spelade han ett medley på sju-åtta låtar av Taylor Swift. Swifts musik var dock inte helt lätt att överföra till orgel.

Tioåring sjöng med

–De översätter inte jätte-enkelt till orgel, det finns risk att det kan bli repetitivt och inte så varierat. Därför gjorde jag ett medley, då kunde jag välja låtar med olika karaktär. Man får tänka så dynamiskt som det går och försöka få med mycket av känsla av det som händer i text och musik som möjligt, säger Oscar Rutberg,

Reaktionen på orgelkonserten med Swift-låtar var positiv,

–Den lockade lite ny publik. Det var till exempel en pappa där med sin dotter på tio år och det är inte jätteofta tioåriga flickor kommer på orgelkonsert. Hon hade suttit och sjungit med i låtarna.

Taylor Swift

Den 17-19 maj spelar Taylor Swift i Sverige, de tre konserterna i Stockholm är utsålda. Foto: Toru Hanai

Fakta: Taylor Swift

Taylor Swift är en amerikansk artist och låtskrivare som ger tre konserter i Stockholm med start 17 maj under sina  Eras-turné.

Swift är den mest inkomstbringande kvinnliga artisten det senaste decenniet och världsturnen tros inbringa 1,4 miljarder dollar .

Inför förra presidentvalet gick Taylor Swift ut och stöttade demokraternas kandidat Joe Biden vilket tros ha påverkat väljare. Hon har även uttalat sig för abort och mot president Trump.

I år utnämndes hon till "Person of the Year" 2023 av Time Magazine.

BGOL
Hoppas det blir en Tayler-Swift-psalm som gradual på Pingstdagen...!