I en intervju med branschbevakaren Medievärlden är Dagens chefredaktör Elisabeth Sandlund lättad över EU-kommissionens svar om det svenska presstödet. Det är förståeligt - Dagen får 16 miljoner i stöd varje år, omkring en fjärdedel av tidningens intäkter.<br>
Men den som följt frågan sedan den blev het sommaren 2006 vet att kommissionen för flera sedan gjort klart att man inte ser något problem med presstödets grundnivå, som utöver Dagen gäller bland annat Dala-Demokraten och Värmlands Folkblad. Stötestenen är stödet på 63 miljoner till vardera Svenska Dagbladet och Skånska Dagbldet.
Statsstöd till publicistisk verksamhet är principiellt dubiöst. Men för att hålla oss till området tro och liv så skulle det vara sämre bevakat om inte pigga, innovativa Dagen fanns - och det hade inte tidningen gjort utan stödet.
Kyrkans Tidning, Sändaren och Dagen på papper har olika roller och i stort olika publik. Där har stödet begränsad konkurrenseffekt.
Men på nätet ser publikströmmarna annorlunda ut, och konkurrensen blir tydlig. Mycket få - kanske bara Aftonbladet - tjänar pengar på nätet. Men där byggs nutidens lojalitet och intresset för logotypen/varumärket. Och på så sätt är Dagens presstöd ett problem för oss. De 30-talet tjänster 16 miljoner motsvarar genererar farligt mycket journalistik.
Anders Ahlberg
LÄGG TILL NY KOMMENTAR