
Foto: Getty Images
Replik. Det går såklart att, som Sjunnesson, lyfta fram diverse forskare och litteratur. Men vad säger Jesus egentligen om sig själv?
REPLIK
Vad är det egentligen som Jan Sjunnesson argumenterar för i sin artikel ”Gud är större än Jesus”?
Att säga att Jesus är “en helig judisk man”, och en profet, är såklart en åsikt man får ha. Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka som har plats för olika åsikter. Men om Sjunnesson, om jag förstår hans antydningar rätt, hävdar att Jesus inte är Guds son, så undrar jag om han inte vandrar i ett område som ligger utanför Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära.
Det går såklart att lyfta fram diverse forskare och litteratur som stödjer tesen att den tidiga kyrkan upphöjer Jesus gudomliga natur framför hans mänskliga. Men vad säger Jesus egentligen om sig själv?
Jesus säger: “Sannerligen, jag säger er: jag är och jag var innan Abraham blev till.” (Joh 8:58). Det är en referens till när Gud uppenbarar sig med namnet “Jag är” för Moses i Andra mosebok 3:14. Det var för detta som det judiska rådet dömde Jesus, för hävdandet att han och fadern var ett.
Sjunnesson skriver att vi inte ska tillbe Jesus som en Gud. Poängen är att det inte är någon skillnad mellan Gud och Jesus. I den nicenska trosbekännelsen bekänner kyrkan att Jesus är: “... Gud av Gud, ljus av ljus, sann Gud av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern...”.
Om kyrkan öppet talar om att Jesus inte är Guds enfödde son, utan en judisk man som undervisar om etik, så har vi samma bekännelse om Jesus som islam. Varför ska vi då vara annorlunda från dem?
Sjunnesson tycks argumentera att det är gärningarna som ger oss frälsning, och inte tron. Om vi enligt Sjunnesson alla lever som Kristus så kommer vi att bli frälsta. Jag bekänner att jag inte kan nå upp till det. Men det gör kanske Sjunnesson. “Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.” (Joh 3:16).
Vilgot Högström, teologie kandidat och prästkandidat för Lunds stift
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.