Nej, Jesus är Gud

Vilgot Högström prästkandidat

Foto: Getty Images

Replik. Det går såklart att, som Sjunnesson, lyfta fram diverse forskare och litteratur. Men vad säger Jesus egentligen om sig själv?

REPLIK

 

Vad är det egentligen som Jan Sjunnesson argumenterar för i sin artikel ”Gud är större än Jesus”? 

Att säga att Jesus är “en helig judisk man”, och en profet, är såklart en åsikt man får ha. Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka som har plats för olika åsikter. Men om Sjunnesson, om jag förstår hans antydningar rätt, hävdar att Jesus inte är Guds son, så undrar jag om han inte vandrar i ett område som ligger utanför Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära.

Det går såklart att lyfta fram diverse forskare och litteratur som stödjer tesen att den tidiga kyrkan upphöjer Jesus gudomliga natur framför hans mänskliga. Men vad säger Jesus egentligen om sig själv?

Jesus säger: “Sannerligen, jag säger er: jag är och jag var innan Abraham blev till.” (Joh 8:58). Det är en referens till när Gud uppenbarar sig med namnet “Jag är” för Moses i Andra mosebok 3:14. Det var för detta som det judiska rådet dömde Jesus, för hävdandet att han och fadern var ett.

Sjunnesson skriver att vi inte ska tillbe Jesus som en Gud. Poängen är att det inte är någon skillnad mellan Gud och Jesus. I den nicenska trosbekännelsen bekänner kyrkan att Jesus är: “... Gud av Gud, ljus av ljus, sann Gud av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern...”.

Om kyrkan öppet talar om att Jesus inte är Guds enfödde son, utan en judisk man som undervisar om etik, så har vi samma bekännelse om Jesus som islam. Varför ska vi då vara annorlunda från dem?

Sjunnesson tycks argumentera att det är gärningarna som ger oss frälsning, och inte tron. Om vi enligt Sjunnesson alla lever som Kristus så kommer vi att bli frälsta. Jag bekänner att jag inte kan nå upp till det. Men det gör kanske Sjunnesson. “Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.” (Joh 3:16).


Vilgot Högström, teologie kandidat och prästkandidat för Lunds stift

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Prenumerera på Nyhetsbrev

7 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Henrik Koverberg
Amen på det!
Helge Antonsson, komminister
Glädjande att läsa något från en vettig prästkandidat, som också nämner vår kyrkas bekännelseskrifter och dess höga kristologi. Vilgot, Guds frid i allt som väntar - behåll din stolthet endast i Herren.
Fredrik
Tack för bra svar, Vilgot! Förstår inte poängen med att ta in Sjunnnesons förvirrade debattinlägg här i Kyrkans Tidning. Syftet med KTs debattsida är väl knappast att lyfta vad alla möjliga olika människor har för åsikter om (Kyrkans lära om) Sonen och Frälsningen?
Thorbjörn Teolog
Johannesevangeliet är föga tillförlitlig som källa rörande Jesus eftersom det skrevs långt senare än de synoptiska och följaktligen skrivet i syfte att slå fast läran om Jesu gudomsnatur. Trosbekännelsen är en dogmatisk deklaration och knappast ett historiskt vittnesmål. Det finns fler texter i NT och Paulus som snarare talar motsatsen.
Göteborgaren
Jag tänker göra antagandet att det är samma Jan Sjunesson som arrangerade Pride-parader i utsatta förorter och då kan man vidare anta att han nu har valt ut den här debattsidan för att så att säga röra om i grytan nu när han av för mig okänd anledning inte är aktiv (eventuellt inte välkommen) i SD. Bra av Vilgot Högström att markera, men i övrigt inget att fästa något större vikt vid.
Karin Janfalk
Fredrik, syftet med KT:s debattsida är väl just att låta högt och lågt flyga fritt. Och ge rum för alla möjliga människors åsikter. Vad skulle annars sidan vara till för? Att säga sanningar som alla är överens om? Det blev inte mycket till debatt.
Sven Johansson
Bra skrivet tycker jag, ( och till Thorbjörn teolog svarar jag att bibeln inte är allt. Tex treenigheten fanns det tro på innan den "blev officiell lära" och saker i tex Johannes tror jag åtminstone till en del går tillbaka på sådant som troddes innan evangeliet skrevs. )