Maria Hasselgren, pressansvarig i Stockholms katolska stift, skriver i Kyrkans Tidning 51/52-07 att det är ”lite förmätet” att säga att katolska kyrkan inte tar ansvar för hiv- och aidskatastrofen. Vi två katoliker i samma stift är glada över att vår kyrka utför ett oerhört omfattande socialt hjälparbete runtom i världen.<br> Det är sant att katolska kyrkan sent omsider tvingats börja diskutera kondomer sedan aidskatastrofen drabbat världen.
Maria Hasselgren beskriver hur afrikanska länder med stor katolsk befolkning har bättre hiv-och aidsstatistik än länder med liten katolsk befolkning. Att ett land har hög andel katoliker och jämförelsevis lägre andel hiv bevisar i sig inget samband. Det finns många andra möjliga förklaringar. Men även om katolsk tro skulle vara ett effektivt skydd mot hiv och aids, vilket vore förträffligt, så är det inte skäl mot att inte även använda andra skydd.
Så varför inte förorda kondomer när sådana nu finns och bevisligen skyddar, både mot oönskade graviditeter och sexuellt överförbara sjukdomar? Katolska kyrkans katekes hävdar att det vore omoraliskt eftersom varje samlag måste vara öppet för nytt liv. Vem har bestämt det och varför? Maria Hasselgren får gärna för oss förklara teologin bakom denna uppfattning som i västvärlden desarmerats till en ”samvetsfråga”, men i tredje världen fortfarande får förödande konsekvenser.
Gert Gelotte
Irène Nordgren
LÄGG TILL NY KOMMENTAR