Svenska kyrkan har övergivit mysteriet

Patrik Stigsson författare

Svenska kyrkan har en viktig uppgift i en tid där nyandliga praktiker förlorat sin lyster, menar debattören. Foto: Getty Images

Det är problematiskt i en tid där människor längtar efter förtrollning – inte som underhållning, utan som kontakt med det outsägliga, det heliga.

Begreppen förtrollning och avförtrollning är främst begripliga i samhällen präglade av protestantismens arv, där religionen rationaliserats och tillvaron sekulariserats. Vi som lever i dessa andliga ökenområden har varit tvungna att aktivt erövra, uppfinna eller låna (från andra kulturer) sådant som ger tillvaron tyngd, mystik och mening. Vi saknar gemensamma ramar, institutioner och liturgier som kan hålla känslan av det heliga levande.

I brist på en relevant religiös tradition har många sökt sig till astrologi, healing, wicca, energier, reinkarnation och andra nyandliga uttryck. Det har ofta varit en ensam vandring genom ett virrvarr av trossystem, gurus, tarotkort och kanaliserade budskap. Ett postmodernt sökande där vägen konstrueras samtidigt som den vandras.

För många har denna väg nu nått sin ände. Det som tidigare kändes spännande – drömtydning, yoga, meditation, arketyper – har förlorat sin lyster.

Martin Luthers reformation slog sönder en världsbild där helgon, reliker och mysterier utgjorde en bro till det gudomliga. I detta avseende var han en avförtrollare. Svenska kyrkan, som formats i Luthers efterföljd, har i hög grad internaliserat denna avförtrollning. I dagens gudstjänster ersätts mysteriet med begriplighet, vördnaden med pedagogik, det övernaturliga med symbolik. Jesus blir moralfilosof, Gud en metafor. Högmässan liknar allt oftare ett föredrag med inslag av fika och musik. Det saknas erfarenheter av det heliga som något som skakar om och förvandlar.

Den Gud som i Bibeln talar genom eld, stormvindar och blixtar – den Gud som får människor att bäva och ropa "Ve
mig! Jag förgås!" – känns långt borta. Även änglarna, som i Bibeln ofta inleder med "Var inte rädd", har förlorat sin skräckinjagande kraft och förvandlats till bokmärkeskeruber.

Svenska kyrkan har i stora stycken övergivit mysteriet. Det är problematiskt i en tid där människor längtar efter förtrollning – inte som underhållning, utan som kontakt med det outsägliga, det heliga.

I den ortodoxa kristenheten lever mysteriet kvar. Gudstjänsten är en teofani – en uppenbarelse – där rökelse, ikoner, körsång och liturgisk rytm öppnar sinnet mot det gudomliga. I detta liturgiska rum uppstår en sakral hypnos där Gud inte analyseras, utan erfars.

Liknande förtrollning har jag personligen upplevt i Indien, i mötet med naga sadhus som i total avkläddhet – kroppsligt och själsligt – rusar ner i Ganges under Kumbh Mela, världens största religiösa festival. Det är inte symbolik. Det är en verklighet där det heliga är en levande, självklar och kollektiv erfarenhet.

Vilken är kyrkans uppgift i ett avförtrollat samhälle? Kan kyrkan erbjuda existentiell fördjupning och andlig förtrollning till de som idag genom ravefester, rockfestivaler, psykedeliska erfarenheter, extremsporter och dylikt längtar efter något annat och större än begriplighet?

Vågar Svenska kyrkan på allvar bejaka mysteriet, med allt vad det innebär av bävan, potentiell transformation och gudomlig närvaro – eller nöjer den sig med att förvalta förnuftets evangelium?

Frågan är inte om kyrkan behöver förtrollningen, utan om vårt förtrollningshungrande samhälle innerst inne fortfarande behöver Svenska kyrkan.


Patrik Stigsson, författare

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Prenumerera på Nyhetsbrev

22 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

medlem
Ja, precis. Så många gånger har jag gått från kyrkan, besviken och tömd på andlig inspiration. När jag söker mig till kyrkan är det ju inte den vardagliga världen jag söker utan kontakt med det som är i det fördolda. Mer mystik, tack.
Mysterium: den outgrundliga kärleken
Men det räcker ju att gå in i en medeltida kyrka, där dagsljuset silar in genom de olikfärgade fönstren, där ljuset brinner vid altaret, där väggmålningarna och arkitekturen berättar och ställer frågor, där någon spelar på kyrkorgeln, där prästen välsignar oss med den uråldriga aronitiska välsignelsen, där församlingen bildar en halvcirkel vid nattvarden och känner gemenskapen med varandra, med de som gått före oss och med Gud, där de innerliga psalmerna sjungs, just precis där finns allt det outgrundliga genuint äkta och djupt betydelsebärande. Att sitta i kyrkbänken och känna sin historia och vårt nu. Doften av sten, trä, ljus, vatten. Allt detta finns i Svenska kyrkan. Men ibland kan det bli prosaiskt och avförtrollat också förstås. Det som "skakar om och förvandlar" kan vara av godo, men det finns ju också religiösa sammanhang där det inte är det. Hur bra är det om vi skulle ha en lära som vill peka på att människor bör bäva och känna att de nästan förgås? Det kan ju också bli avarter och maktmissbruk av det. Det kan göra illa människor. Vi måste få vara ärliga med våra liv, både glädje, sorg och vanmakt. Men det är inte bra om själva förhållandet till Gud ska bygga på rädsla.
En viktig fråga
Det verkar som att flera skribenter i Kyrkans Tidning vill nedmontera Svenska kyrkan. Det är ganska uppenbart när man läser över en längre tid. Varför låter man dem stå oemotsagda?
Fredrik
Stort är Guds mysterium och kanske är det just det vissa har tappat bort. I en iver att göra tron begriplig har vissa ofta skalat bort det heliga, det outsägliga, det som inte låter sig förklaras. Många bibel berättelser reduceras till moraliska poänger, och det övernaturliga översätts till endast symbolik. Men Gud är inte en metafor, och Jesus inte enbart en vishetslärare. I en tid där människor söker djup och kontakt med det heliga, det som är bortom det vi kan se och röra, behöver vi i Svenska kyrkan våga stå för mysteriet, inte som ett undantag, utan som en grundton i tron. Inte allt som hör Gud till kan eller bör försöka förklaras. Ibland är det just när vi slutar förklara, och börjar erfara, som Gud kommer nära.
Andreas Holmberg
Ta gärna reda på vilken ärkebiskop som var först med att ifrågasätta Kristi kroppsliga uppståndelse och förklara alla s k naturunder öht för omöjliga. (Ledtråd: han hette INTE Laurentius Petri och var ingen riktig lutheran). Att skylla Martin Luther för allt som s k lutheraner gjort och gör är ju lika dumt som att skylla Jesus för allt som s k kristna, inkl dessa förbaskade lutheraner gjort och gör. Så är det då alltså Jesus' eget fel, det här med avförtrollningen. (Även om han kanske inte ruttnade fick han så konstiga lärjungar - det borde han ha förhindrat).
Bernhard Reckermann
Judarnas och under senare tid även kristnas historia saknar verkligen inte dramatiska händelser. Ända tills idag fortsätter dramat med oviss slut. Vi tror att GUD har skapat oss. Men vi vet ännu inte vad han har skapat. Vi älskar och mördar, förnekar och bejaka vår förflutna, rövar och ger, bryter äktenskapslöften. Ok, GUD skapade oss och därmed är vi GUDs. Men jag inser samtidigt att GUD inte är färdig med oss. Vi är på väg. Vi är kallat till fullkomlighet, till helighet, till salighet i GUDs närhet.
Jeppe
Fantastiskt text, Svenska Kyrkan gör sig själv irrelevant. Upplysningenstid håller på att ta slut och mysteriet på väg tillbaka. Denna tid hade kunnat vara ett nytt uppvaknande. Vi ser alla dessa unga män söka sig till kyrkan, men de går till den ortodoxa istället.
En viktig fråga
Halva Sveriges befolkning har forfarande valt att stanna kvar i Svenska kyrkan. Så irrelevant är hon knappast. Snarare en viktig institution i samhället, där det finns plats för andlig fördjupning och möten med Gud på olika sätt. Det förefaller vara ett gäng läsare av Kyrkans Tidning som älskar varje tillfälle som ges att på skilda sätt sänka SvK. Vad är ert mål? Vad vill ni med era kommentarer? Om ni inte är nöjda med SvK kan ni väl antingen hitta andra samfund där ni känner er hemma, eller bidra på ett mer konstruktivt sätt till dialogen. Hur får man någon att lyssna? Jo, genom att själv lyssna och försöka förstå den andres perspektiv. Och genom att berätta för andra vad som är viktigt för en själv på ett lugnt sätt som andra kan ta emot. Men snart ger jag upp. Det är ingen idé att läsa Kyrkans Tidning längre för man blir bara nedslagen av alla negativa kommentarer som går in för att sänka SvK. Som tur är så ser verkligheten ute i Svenska kyrkans församlingar och dialogen där mer konstruktiv ut.
CMG
Det här hade varit en rimligare insändare för sisådär 50+ år sedan. Ekumenikens och nattvardsväckelsens frukter sådda under 1900-talet har vi skördat alltsedan HB86. Den frukten är fortfarande mogen. Högmässan som ”liknar allt oftare ett föredrag med inslag av fika och musik” har jag aldrig upplevt. På många håll (om än inte alla) sprudlar Svenska kyrkan av liv.
Umberto Guerra
Det finns mycket sanning i den här artikeln, och vi måste leta efter metoder, strategier, till exempel skulle en vara: besök andra kyrkor för att se hur de gör det. Jag har sett den ortodoxa kyrkan i Ryssland, Ukraina och Georgien och det finns mycket att lära av dem. i Svenska Kyrka ibland Ibland vet man inte om man har varit på fel ställe, är det Gröna Lund? Nog med shower, låt oss gå till det vi behöver. Vi är svaga i tron och de ger oss underhållning. Kan det vara ondska som kommer in i den svenska kyrkan? Även den katolska kyrkan och dess mässor med det där mystiska atmosfär, rökelsen, etc... vi går inte till kyrkan för att dela gemenskap och dricka kaffe. Det är inte dåligt att ha vänner, men om samma kyrka erbjuder tomma saker, då är det bäst att jag stannar hemma med Netflix. Ibland lämnar jag kyrkan och går därifrån tommare än jag kom! ”Sätt därför alltid Guds rike och hans rättfärdighet främst i livet. Då ska ni få allt det andra också.” (Matteus 6:33,