Svenska kyrkan har övergivit mysteriet

Patrik Stigsson författare

Svenska kyrkan har en viktig uppgift i en tid där nyandliga praktiker förlorat sin lyster, menar debattören. Foto: Getty Images

Det är problematiskt i en tid där människor längtar efter förtrollning – inte som underhållning, utan som kontakt med det outsägliga, det heliga.

Begreppen förtrollning och avförtrollning är främst begripliga i samhällen präglade av protestantismens arv, där religionen rationaliserats och tillvaron sekulariserats. Vi som lever i dessa andliga ökenområden har varit tvungna att aktivt erövra, uppfinna eller låna (från andra kulturer) sådant som ger tillvaron tyngd, mystik och mening. Vi saknar gemensamma ramar, institutioner och liturgier som kan hålla känslan av det heliga levande.

I brist på en relevant religiös tradition har många sökt sig till astrologi, healing, wicca, energier, reinkarnation och andra nyandliga uttryck. Det har ofta varit en ensam vandring genom ett virrvarr av trossystem, gurus, tarotkort och kanaliserade budskap. Ett postmodernt sökande där vägen konstrueras samtidigt som den vandras.

För många har denna väg nu nått sin ände. Det som tidigare kändes spännande – drömtydning, yoga, meditation, arketyper – har förlorat sin lyster.

Martin Luthers reformation slog sönder en världsbild där helgon, reliker och mysterier utgjorde en bro till det gudomliga. I detta avseende var han en avförtrollare. Svenska kyrkan, som formats i Luthers efterföljd, har i hög grad internaliserat denna avförtrollning. I dagens gudstjänster ersätts mysteriet med begriplighet, vördnaden med pedagogik, det övernaturliga med symbolik. Jesus blir moralfilosof, Gud en metafor. Högmässan liknar allt oftare ett föredrag med inslag av fika och musik. Det saknas erfarenheter av det heliga som något som skakar om och förvandlar.

Den Gud som i Bibeln talar genom eld, stormvindar och blixtar – den Gud som får människor att bäva och ropa "Ve
mig! Jag förgås!" – känns långt borta. Även änglarna, som i Bibeln ofta inleder med "Var inte rädd", har förlorat sin skräckinjagande kraft och förvandlats till bokmärkeskeruber.

Svenska kyrkan har i stora stycken övergivit mysteriet. Det är problematiskt i en tid där människor längtar efter förtrollning – inte som underhållning, utan som kontakt med det outsägliga, det heliga.

I den ortodoxa kristenheten lever mysteriet kvar. Gudstjänsten är en teofani – en uppenbarelse – där rökelse, ikoner, körsång och liturgisk rytm öppnar sinnet mot det gudomliga. I detta liturgiska rum uppstår en sakral hypnos där Gud inte analyseras, utan erfars.

Liknande förtrollning har jag personligen upplevt i Indien, i mötet med naga sadhus som i total avkläddhet – kroppsligt och själsligt – rusar ner i Ganges under Kumbh Mela, världens största religiösa festival. Det är inte symbolik. Det är en verklighet där det heliga är en levande, självklar och kollektiv erfarenhet.

Vilken är kyrkans uppgift i ett avförtrollat samhälle? Kan kyrkan erbjuda existentiell fördjupning och andlig förtrollning till de som idag genom ravefester, rockfestivaler, psykedeliska erfarenheter, extremsporter och dylikt längtar efter något annat och större än begriplighet?

Vågar Svenska kyrkan på allvar bejaka mysteriet, med allt vad det innebär av bävan, potentiell transformation och gudomlig närvaro – eller nöjer den sig med att förvalta förnuftets evangelium?

Frågan är inte om kyrkan behöver förtrollningen, utan om vårt förtrollningshungrande samhälle innerst inne fortfarande behöver Svenska kyrkan.


Patrik Stigsson, författare

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Prenumerera på Nyhetsbrev

2 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

medlem
Ja, precis. Så många gånger har jag gått från kyrkan, besviken och tömd på andlig inspiration. När jag söker mig till kyrkan är det ju inte den vardagliga världen jag söker utan kontakt med det som är i det fördolda. Mer mystik, tack.
Mysterium: den outgrundliga kärleken
Men det räcker ju att gå in i en medeltida kyrka, där dagsljuset silar in genom de olikfärgade fönstren, där ljuset brinner vid altaret, där väggmålningarna och arkitekturen berättar och ställer frågor, där någon spelar på kyrkorgeln, där prästen välsignar oss med den uråldriga aronitiska välsignelsen, där församlingen bildar en halvcirkel vid nattvarden och känner gemenskapen med varandra, med de som gått före oss och med Gud, där de innerliga psalmerna sjungs, just precis där finns allt det outgrundliga genuint äkta och djupt betydelsebärande. Att sitta i kyrkbänken och känna sin historia och vårt nu. Doften av sten, trä, ljus, vatten. Allt detta finns i Svenska kyrkan. Men ibland kan det bli prosaiskt och avförtrollat också förstås. Det som "skakar om och förvandlar" kan vara av godo, men det finns ju också religiösa sammanhang där det inte är det. Hur bra är det om vi skulle ha en lära som vill peka på att människor bör bäva och känna att de nästan förgås? Det kan ju också bli avarter och maktmissbruk av det. Det kan göra illa människor. Vi måste få vara ärliga med våra liv, både glädje, sorg och vanmakt. Men det är inte bra om själva förhållandet till Gud ska bygga på rädsla.