Vad behövs för att bli präst?

Boel Hössjer Sundman stiftsprost Stockholms stift

Kanske är det livsstilsförändringar som gjort det svårare att få präster, liksom andra yrkesgrupper, till mindre samhällen långt från storstadslivet, skriver debattören.  Foto: Marcus Gustafsson

Är verkligen minskat teologiskt kunnande bland präster lösningen på prästbristen? Vi har själva medverkat till problemen och överbetonat att unga vuxna först bör göra annat

Nyligen rapporterade Kyrkans Tidning om traineeboom i Växjö stift. För en månad sedan möttes 1300 unga vuxna till biskoparnas ungdomsmöte. I många församlingar är det tryck för att bli ung ledare. Förhoppningsvis kommer flera av dem vilja utbilda sig till pedagoger, diakoner, präster och kyrkomusiker. Samtidigt är situationen i särskilt inlands­områden illavarslande, ibland ­direkt alarmerande. Vissa församlingar i Svenska kyrkan har ingen ordinarie kyrkomusiker, präst eller diakon. 

I en aktuell utredning dras slutsatsen att ”alternativa vägar till prästvigning för dem som har en annan akademisk examen från tidigare behöver utredas.” (Svenska kyrkans utredningar 2022:1). Röster hörs om en kortare utbildning för den som passerat en viss ålder. Till årets kyrko­möte motioneras (2025:38) om en förkortad prästutbildningsväg för den som har annan akademisk utbildning. 

Ja, vad behövs för att bli präst? Frågan har processats i Svenska kyrkan under långliga tider. För 100 år sedan var prästbristen så omfattande att biskoparna behövde tänka utanför boxen. Prästkandidater skulle helst ha studentmössa och akademisk utbildning men ”för prästkallet synnerligen lämpade män kunna behöfvas tagas i anspråk för prästämbetet utan att äga dessa kvalifikationer” (Församlingsbladet 1918, nr 2). 

Även 1970-talet hade rejäla rekryteringstrubbel. Blivande präster fick dispens från teolo­giska krav med snabbspår till prästvigning när annan livserfarenhet lyftes fram som viktig. Erfarenheterna var dock ambivalenta, med en känsla av A- och B-lag. 

I den examen som är obligatorisk för präster ingår redan i dag minimal fördjupning om de andra världsreligionerna, nyandlighet, religionsbeteendevetenskap, etik och religionsfilosofi. Ändå är prästuppdraget teologiskt krävande: att begripligt och så att evangeliet inte förvanskas ”utifrån teologisk kunskap, personlig tro och egen erfarenhet tolka och levandegöra Guds ord i den samtida kontexten.” (Biskopsbrevet Kallad till diakon och präst 2014). Vi ser hur politiska ledare, inte minst på ytterkanterna, använder påståenden om kristen tro för att motivera politik, öka maktanspråk och montera ner demokratiska värden. Alternativ für Deutschlands demonstration mot muslimsk invandring är ett exempel. Redan Jörg Haider på sin tid i Österrike på 00-talet skanderade att ”budet om att älska sin nästa betyder att vi i första hand ska hjälpa våra landsmän”. Ett budskap som upprepats av vicepresident JD Vance i USA. 

Kanske är det livsstilsförändringar som gjort det svårare att få präster, liksom andra yrkesgrupper, till mindre samhällen långt från storstadslivet. Att vilja rota sig och dela liv över tid. Att verka inte ”för” en församling utan ”med” församlingen. Men är verkligen minskat teologiskt kunnande bland präster lösningen?  Jag menar att vi själva medverkat till problemen och överbetonat att unga vuxna först bör göra annat. Samtidigt har vi förtroende för nyexaminerade tandläkare och psykologer i 25-årsåldern. Visst är det fantastiskt med den som senare i livet vill svara ja på en kallelse, men sannolikheten och möjligheten att börja högre utbildning minskar med stigande ålder och det gäller alla högre utbildningar. Vi borde uppmuntra unga vuxna att vara trainee i församlingar utanför storstäderna, läsa teologi som första utbildning och samla livserfarenhet som en del av prästtjänsten. 

Att biskoparna skulle kunna göra individuella undantag borde vara möjligt, men att minska de generella kraven över en viss ålder skapar nya problem. Det är som om teologi i kärva rekryteringstider inte ses som ett kompetensområde. Och varför skulle ens en 35-åring vilja dra på sig omfattande studieskulder om det går att vänta några år och läsa en slimmad prästutbildning? Jag är själv tacksam över att min hus­läkare är utbildad i medicin och att hen inte fått sitt jobb med en annan examen eller andra livs­erfarenheter.

Så låt oss tänka tvärt om. Att teologiska metoder och god teologi är betydelsefullt för präster – för att vara hoppbärare, möta törst efter trosfördjupning och tolka en skakig värld där klimatnöden förvärras och krigsretorik breder ut sig.

Boel Hössjer Sundman
stiftsprost Stockholms stift

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.
3 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Josef Edebol
I allmänhet håller jag med, men vad menar texten med "demokratiska värden", när den antar att folkvalda politiker, eller demonstrationer, inte är uttryck för demokratiska värden? Det är odemokratiskt att anta att "demokratiska värden" är liktydigt med "specifika slutsatser att komma fram till". Demokrati är hellre (här), att medborgare är fria att ha sina tankar om samhällets organisering, där dessa tankar är lika mycket värda, och ligger till grund för hur samhället organiseras. Eller vilket ben står man på, egentligen? Gällande kärleken; det är motsägelsefullt att i en artikel om värdet av teologisk utbildning för att nyansera prästers kunnighet, anta att den enda tolkningen av kärlekens dygd är liktydig med e.g. Anders Nygrens. Visa då varför mer konventionella och historiskt vanliga trostolkningar, likt Aquino, har fel i uppfattningen att kärleken inte är blind, utan informerad i en kontext av både rättvisa och plikt. Eller att buden är lexikaliskt ordnade, där kärleken och skyldigheter till Gud (1-3) följs av kärleken till föräldrar (4) och land (4). Är detta svårt för en stiftsprost, så utgör ju artikeln verkligen ett case att inte tumma ännu mer på teologisk utbildning.
Teolog
Skribenten har rätt, men låt mig ge några konkreta förslag. Låt Johannelund återigen få ge hela prästutbildningen. Skippa kravet på Kyrkans grundkurs för präster och kantorer. Ha först fyra år på universitetet för en teologie magister och sedan enbart en termin på SKUI, men öka kravet på praktik från tre till sex månader. Våga helt enkelt erkänna att problemet är den låga kvaliteten på SKUI. Det lilla av värde man får med sig därifrån kan klämmas in på en termin.
Ansgar
Bravo Josef, vidare vill jag påpeka att ”din näste” betyder just det. Inte den där långt därborta.