”Varför dra gräns vid tvåsamhet?” skriver Lennart Sacrédeus i Kyrkans Tidning 47/07 i syfte att raljera över ”förespråkare” som pläderar för homosexuellas likaberättigande att ingå äktenskap.
Replik
vigsel och samkönade relationer
Frånskilda heterosexuellas vårdnadstvister ”på liv och död” borde ha övertygat Lennart
Sacrédeus om att bara för att föräldrar är heterosexuella och ”givit offentliga löften”, har inte deras barn någon framtida garanti för ”trygga ramar” trots ”kyrkans och samhällets önskan och stöd.”
Och om ett ”offentligt givet löfte” om livslång trohet ökar sannolikheten för dess uppfyllelse, skulle väl detta vara ett bra argument för att homosexuellas barn får samma chans till trygghet som barn till heterosexuella.
När det gäller argumentet att fjärde budet inte talar om ”samkönade föräldrar” utan bara om att hedra ”sin fader och sin moder” är det viktigt att framhålla att Tio Guds bud tillkom i en kontext cirka 1300 år före Kristi födelse, där slavar och slavinnor inte sågs som något onaturligt och där en hustru ansågs som mannens ägodel på samma sätt som hans ”oxe och åsna”.
Varför inte plädera för återinförande av slaveri, blir min undran då jag läser tionde budet utifrån Lennart Sacrédeus bokstavstrogna perspektiv.
Irène Nordgren
socionom /leg psykoterapeut
Täby
LÄGG TILL NY KOMMENTAR