Allt är bara ett teologiskt inbördeskrig

Tre glatt ovetandes teologer? Foto: Mikael M Johansson och Christine Olsson/TT

Vi genomsyras så mycket av det kristna i kulturen att alla våra strider egentligen bör betraktas som teologiska inbördeskrig, skriver Robert Tjernberg i en krönika.

Det är lätt att tro att vi lämnat teologin bakom oss. Att vi numera bråkar om ekonomi, identitet, klimat, AI. Men jag vill påstå motsatsen: de hetaste konflikterna i vår tid är inte post-kristna. De är teologiska inbördeskrig.

Tanken slår mig när jag följer några av veckans punkter på Almedalsprogrammet 2025. 

Vi för krig om värdighet, frihet, skuld, nåd – men med nya ord. Ibland märks det knappt. Vi säger ”värdegrund” i stället för "etik", ”empowerment” i stället för ”försoning”. Vi talar om ”de goda” och ”de onda” i moraliska termer som lika gärna kunde komma ur ett predikande Paulus, bara utan kors.

Det pågår ett förtryckt teologiskt drama i nästan varje debatt:

När vi diskuterar könsidentitet talar vi, ofta omedvetet, om vad det innebär att vara skapad – och om vi alls är det.

När vi debatterar AI och maskinintelligens, rör vi oss farligt nära frågan: Vad är människan? Vad är det oförklarligt heliga i henne som inte kan imiteras?

När vi bråkar om klimatet, handlar det inte bara om koldioxid, utan om förvaltarskap, skuld och frälsning – och vad som ska rädda oss.

När vi diskuterar yttrandefrihet, censur och kulturkrig är det egentligen sanningens status som stridsfråga: finns en sanning som vi måste böja oss inför, eller är det makt som definierar verkligheten?

Bakom varje samtida konflikt skymtar konturerna av ett äldre gräl – mellan Augustinus och Pelagius, mellan Luther och Erasmus, mellan modernitetens barn och dess bortträngda föräldrar. 

Historikern Tom Holland, författare till den de senaste åren omtalade boken om västvärldens kristna historia, Dominion, måste ges rätt: vi är som guldfiskar simmandes runt i kristet vatten - och våra mest sekulära uppgörelser är ofta bara omskrivna teologiska debatter. 

Svensken tror sig ha lämnat Gud – och så det teologiska språket. Och inte bara svensken för den delen. Stora delar av västvärlden verkar lida av samma fantomsmärtsförhållande till teologin. Sanningen är inte att vi kastat bort den teologiska diskussionen, utan bara att vi klätt den i ett nytt språk.

Kanske är det just därför kyrkan fortfarande har en plats att fylla – inte som en nostalgisk kuliss, utan som en av få platser där dessa frågor fortfarande ställs i sitt rätta ljus. Där man inte skäms för att tala om skuld, nåd, ont och gott – men också om att vi behöver mer än bara maktanalys och algoritmer för att leva.

För om vi inte förstår att det vi strider om egentligen är teologi, kommer vi att fortsätta föra inbördeskrig utan slut, utan nåd – och utan frälsning.

Fler måste nog bara inse att de är mer kristna än de vet om.

Prenumerera på Nyhetsbrev

3 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Birgitta
Angående påståendet stt man an vara kristen utan arr veta om det: Bibeln säger att ” om du i ditt hjärta tror och med din mun bekänner” är du kristen. med din mun bekänner”
Ansgar
Förutom att antalet moskéer i Sverige har ökat med 4200% senaste 25 åren då.
Skärgårdsdoktorn
Det är en intressant spaning och analys. Men jag förstår inte alls sista meningen. Hur kan man vara kristen utan att veta om det? En kroaten är den som är en lärjunge till Jesus. Det är ett val man gör att följa honom i tro. Många inser inte att de är en del av ett Krister kulturarv, och att de kristna frågorna är något vi inte kommer ifrån. Men att man därför skulle vara kristen utan att veta om det är en konstig slutsats. Vad har man då för bild av vad en kristen är?