Act Svenska kyrkan lanserar digital sommarkampanj

Foto: Act Svenska kyrkan.

Behovet av stödinsatser är stort. Act Svenska kyrkan ställer om sina insamlingsaktiviteter för att nå fler via nätet.

Missionsdagens rikskollekt till Act Svenska kyrkan blir startskottet på organisationens sommarkampanj. Sedan kommer en rad aktiviteter genomföras, främst digitalt.

En av aktiviteterna är ”Kaffe med hopp”. Människor uppmanas att fika, swisha en gåva och dela en bild på sin kaffekopp under #Kaffemedhopp.

– Som hela Svenska kyrkan behöver vi också ställa om. Det handlar om att få fler att ge digitalt. Vi vill få igång en digital folkrörelse och det hoppas vi att ”kaffe med hopp” ska bli, säger kampanjledare Linda Larsson.

Temat för hela sommarkampanjen är hopp. Som en del av den lanseras även podden ”Kaffe med hopp” där Peder Janvall, kyrkoherde i Harplinge Steninge pastorat, samtalar om ämnet hopp med en rad gäster. Första gästen ut blir Act Svenska kyrkans chef Erik Lysén.

– Det här är mer än bara en insamlingsaktivitet. Det handlar också om att sprida hopp och vara den positiva kraften, säger Linda Larsson.

Mellan maj och augusti är målet att totalt samla in 38 miljoner kronor till Act Svenska kyrkans arbete runt om i världen.

– Just nu finns det oerhört stora behov. Till sommaren räknar man med att en tredjedel av världens befolkning står utan försörjning. Det gör att våra partners verkligen behöver ett utökat stöd.