En käftsmäll som inspiration för ekumeniska veckan

Melle at Nicea av Giovanni Gasparro illustrerar bråket mellan "Tomten" och Arius. Foto: Mikael M Johansson/Wikimedia

Var ska gränsen dras för ekumeniken, och vilka frågor kan de kristna i världen enas om att måtta ett gemensamt slag för. Robert Tjernberg hoppas på att kristna kyrkor ska närma sig ytterligare efter den ekumeniska veckan i Stockholm.

I den ekumeniska veckan kom jag att tänka på Paulus tillrättavisning till korinthierna. När några ville kallas ”Paulus lärjungar” och andra ”Apollos’”, svarade aposteln krasst: Är Kristus delad? En planterar, en annan vattnar, men det är ändå Gud som ger växten.

Här finns hela den ekumeniska rörelsens nerv: att inte samlas kring ett samfundsnamn eller etikett, utan kring själva tron – det gudagivna taket. I början räckte det att de kristna hörde till ”Vägen”, att de trodde på Jesus som inkarnerad Messias. Sedan var ”kristna” nog.

Men historien visar hur svårt det varit att samlas kring det minsta gemensamma. Splittringarna har avlöst varandra, nya namn har fogats till listan över samfund, och betoningen på vissa läror har skapat nya skiljelinjer.

Just därför är det värt att påminna om de ekumeniska framstötar som ändå format vår tid. I år markeras hundraårsminnet av det stora Stockholmsmötet 1925. Ärkebiskop Nathan Söderblom samlade då över 600 delegater från hela världen till ett möte om fred och kristen enhet. Den katolska kyrkan deltog inte, men ortodoxa kyrkor var med för första gången i större skala. Söderbloms vision var inte att vänta på fullständig enighet, utan att redan nu handla tillsammans för fred och rättvisa. För det fick han Nobels fredspris fem år senare.

Men ekumenikens historia är om sanningen ska fram inte bara fredlig. Samma år som vi firar minnet av Söderbloms möte påminns vi också om att det är 1700 år sedan det första ekumeniska konciliet i Nicea (i betydelsen samlandet av den kristna världen). Där fastslogs den första trosbekännelsen – och därtill ett antal anathemata, fördömanden riktade mot arianismen. Den som menade att Sonen var skapad och inte evig fick höra att hans lära var utesluten.

Ekumenik för enhet kan alltså också vara att markera vad som inte kan ta plats. Legenden berättar till och med att S:t Nikolaus, biskopen av Myra (ja, han vi känner som jultomten), blev så upprörd av Arius förkunnelse att han slog honom på käften. Om det är sant eller inte får lämnas åt historikerna. Men berättelsen illustrerar något viktigt: ekumenik har alltid handlat både om att sträcka ut en hand – och att dra en gräns.

När den utvidgade trosbekännelsen antogs i Konstantinopel 381 var arianismen på tillbakagång. Men nya splittringar följde, inte minst genom filioque-tillägget i väst, som ökade avståndet till de ortodoxa. Reformationen tusen år senare fördjupade fragmenteringen ytterligare och gav den katolska världen protestantiska utposter. Inte heller den ortodoxa världen har varit utan sina schismer.

I dag, hundra år efter Söderbloms initiativ, kan vi ändå tala om en ekumenisk revolution. Katolska kyrkan har sedan Andra Vatikankonciliet aktivt deltagit i ekumeniska samtal. Bannbullorna mellan öst och väst upphävdes 1965. År 1999 undertecknades den gemensamma deklarationen om rättfärdiggörelsen, vilket gjorde lutheranernas huvudfråga till en klart mindre skiljelinje. Över hela världen firas nu varje januari ekumeniska böneveckor, där kristna från olika traditioner ber sida vid sida.

Men frågan återstår: vad får inte plats i ekumeniken? Kan en ekumenik som aldrig säger nej till något också säga ja till Kristus på riktigt?

I det digra program som den ekumeniska veckan erbjuder saknar jag möjligen något om gränser. Var drar vi dem i dag? Är det vid de nationalistiska stråken som tränger sig in i kyrkornas liv? Är det för stöd av politiska maktanspråk i Guds namn? När kyrkor tystnar inför makten? Är det runt strikt teologiska frågor kyrkan ska dra linjerna – men var börjar och slutar i så fall de?

Utan gränser riskerar ekumeniken alltså att förlora sig själv – men utan öppenhet riskerar den att aldrig bli av. Det är den ekumeniska paradoxen vi får leva med.

När Nathan Söderblom fick Nobels fredspris 1930 betonade kommittén att bedriften med att putta de kristna kyrkorna i en riktning av enhet var en grund också för världslig fred mellan nationer. Ett ord som klingar med minst lika stor tyngd i dag.

Som Jesus själv säger:

”Ett nytt bud ger jag er: att ni ska älska varandra. Så som jag har älskat er ska också ni älska varandra. Alla ska förstå att ni är mina lärjungar om ni visar varandra kärlek.”

Hade de kristna alltid och i alla tider följt det budet, kunde vi säkert stoppat både större och mindre konflikter i världen.

Så länge vi håller fast vid våra etiketter och traditioner över kärleken till våra syskonkyrkor, är det ekumeniska samtalet fortsatt livsnödvändigt för att vi ska kunna närma oss varandra och tillsammans leva som Kristi kropp.

Så vad krävs för att ekumeniken ska nå fram till utopin om en helt enad kyrka? Är det ens önskvärt? Och hur ska den världsvida kyrkan försonas med alla gånger den höjt knytnäven mot fel mål- men ändå känna igen, likt kanske S:t Nikolaus, när rätt fråga dyker upp att måtta ett ordentligt slag emot - eller ännu hellre för.

Robert Tjernberg
robert.tjernberg@kyrkanstidning.se

6 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Bo Fjällström
Det finns en gräns som inte ens behöver diskuteras! Den som förnekar att Jesus är Gud, är inte kristen! Om inte denna bekännelse är frälsningsavgörande, var går då gränsen för "kristen tro"?
Andreas Holmberg
Bo, visst bör den gränsen dras för ekumeniskt samarbete (Jehovas vittnen och muslimerna och andra av arianernas avläggare drar ju också den gränsen själva, när de ser oss som avgudadyrkare). Men det är inte riktigt lika enkelt vad gäller termen "kristen" - att t ex Arius och gamle biskop Wulfila (som översatte Silverbibeln) inte var kristna blir lite knepigt att hävda rent historiskt. De levde dock och dog i tron på Jesus - inte Muhammed - som sin och världens Frälsare. Men visst var det illa att de inte såg honom som fullt jämlik Fadern. Vi får se upp för en falsk ekumenik som inte tror att något av detta spelar någon roll och som lika gärna idkar ekumenik med Stockholms moské som med någon annan.
Bo Fjällström
Andreas, ekumenik med andra religioner är redan ett faktum! Men det finns förnekelse av Jesu gudom inom de egna leden. Ett ämne på en SKR-konferens, 2022, var ”Den bredare ekumeniken”, som inte enbart baseras på kristna kyrkor utan innebär ”en bredare och större harmoni mellan världsreligionerna”, samt att ”överge alla anspråk på kristendomens och Kristi unika och absoluta överlägsenhet". En av talarna vill utveckla förståelsen för frälsning inom icke-kristna religioner. Enligt en lärare på EHS, tillika ordinerad pastor är Jesus inte Gud: "Vi kommer nog alltid att uppfatta något gudomligt över Jesus och gudsrikesdrömmen...". I förordet till boken "Jesus, en historiskt crash course" skriver läraren/pastorn: "Författarens tolkningar är väl underbyggda"! En av författarens slutsatser är: "Man kan därför fråga sig om det inte är kyrkan snarare än Judas som har förrått Jesus... är inte muslimerna egentligen mer trogna Jesus lära än de kristna när Koranen säger att Jesus inte var Guds son". Boken är utgiven av EHS och granskad av skolans bibelvetenskapliga kollegium. Men: "Om Jesus Kristus inte var Gud ... skulle vi behöva be om ursäkt, inte evangelisera", enligt teologen Chris Wright.
Andreas Holmberg (ej biskop)
Där håller jag med dej, Bo. Kardinalen skulle behöva ryta ifrån, om han nu inte i smyg gläds åt att andras förfall kommer att gynna Katolska kyrkan (som klart bekänner Kristi gudom, men i mellankristen och interreligiös ekumenik dock ibland verkar besynnerligt likgiltiga inför andras förnekelse). Redan "ekumenikens kyrkofader" var märkligt urspårad, även om han förtjänade fredspriset för sina ansträngningar att få kyrkorna att prata med varandra. Se den mycket seriösa och väldokumenterad analysen av teol dr David Hedegård ur "Ekumenismen och Bibeln" (vederlägg honom gärna, den som kan): https://ekumenismenochbibeln.blogspot.com/2024/10/nagra-ekumeniska-ledare.html
Bo Fjällström
Andreas, när de som - likt påven - bekänner Jesus som Gud, men samtidigt räknar andra religioner som likvärdiga vägar till Gud så kan jag inte förstå annat än att man reducerat frågan om Jesu gudomlighet till en "åsikt". Underförstått blir budskapet: Jesus är enda vägen till Gud - för oss kristna - men "i andra religioner finns andra vägvisare". Citatet är hämtat från sidan 14 i SKR:s skrift om interreligiös bön, "Kan vi be tillsammans?". Svaret är ett rungande: Ja! Vi inte bara kan, vi måste eftersom "religionerna är gudomliga institutioner för skapelsens välbefinnande och fortbestånd" som "har ett ansvar att komma närmare varandra för att hjälpa till att lösa världens problem Detta är möjligt endast om man kommer samman för att be”, sid 34. Kort sagt, vad är bekännelsen av Jesus som Gud värd, när man samtidigt erkänner att andra religioner är likvärdiga frälsningsvägar. Har man då inte placerat Jesus någonstans bland alla skuggorna, och ser till att hålla honom där, så att han inte stör den "vidare ekumeniken" där vi alla är "systrar och bröder" på väg till samme Gud, oavsett om man förnekar att Jesus är Gud eller ej?
Bo Fjällström
Andreas (biskop?), vad det gäller termen "kristen", så säger sig Lena Hallengren vara kristen, men inte troende, enligt Dagen. Det är många som resonerar som hon. Så frågan: "Är du kristen?" bör kanske ersättas med: "Bekänner du Jesus Kristus som din Herre och Frälsare och har tagit emot honom i ditt hjärta?". Men då blir det problem med den "vidare ekumeniken" eftersom man sätter Jesus i en unik ställning på ett sätt som ingen annan religion gör.