Nyhet

Kyrkan inför ny Facebook-policy

Svenska kyrkan har nu utarbetat en policy för de anställdas användning av sociala medier.

Utgångspunkten i dokumentet är att anställdas närvaro på sociala medier som facebook och twitter är positivt för Svenska kyrkan. Det ger medlemmarna möjlighet att kommunicera med kyrkan via verktyg som de är vana att använda och ger kyrkan möjlighet att delta i de diskussioner som förs.

Med tydligare regler ska anställda få hjälp att använda sociala medier och undvika ogenomtänkta uttalanden där. Riktlinjerna sammanfattas i tio punkter:
1 Var transparant och tydlig
2 Bidra med din kompetens
3 Var ärlig och ansvarstagande
4 Var tillmötesgående och visa gott omdöme
5 Respektera andras rätt att uttrycka sig
6 Skydda konfidentiella interna uppgifter
7 Respektera upphovsrätten
8 Var varsam med Svenska kyrkans resurser
9 Samarbeta med experter inom IT och säkerhet
10 Uppmärksamma rätt person på felaktigheter som cirkulerar

Policyn, som finns på kyrkans intranät, är bindande för anställda på den nationella nivån och erbjuds också till församlingar och stift. Den gäller främst, men inte enbart, användning av sociala medier i tjänsten.

Detta är en låst artikel.

Prenumerera på Kyrkans Tidning

Tre månader för 49 kr
Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill.
  • • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz

Ord pris 125 kr/mån

KÖP