Flera månaders sanering krävs efter skadegörelse i Bro kyrka

Bro kyrka på norra Gotland är en av de mest besökta kyrkorna på ön. Trots att flera föremål hade plockats undan inför sommarens många besök blev förödelsen stor när någon tömde två pulversläckare i kyrkorummet. Foto: Bo-Göran Kristoffersson och Danne Pe Peterson. Små bilder: Rebecka Svensson, stiftsantikvarie och Susanna Barros,målerikonservator. Foto: Privat och Uppsala universitet.

Nu påbörjas ett omfattande saneringsarbete i Bro kyrka efter skadegörelsen på måndagskvällen där någon tömt två pulversläckare i kyrkorummet där det finns en mängd värdefulla föremål.

– Vi vet ännu inte vad som har skadats för framtiden, säger Rebecka Svensson, stiftsantikvarie.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr!

Tillgång till hela sajten! Därefter förnyas prenumerationen löpande med 99 kr/månad. Avsluta när du vill.

• Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp