Genom att prata om förväntningar och drivkrafter banar man väg för dialog. Och dialog är grunden i allt lyckat samarbete, vilket i sin tur är förutsättningen för att församlingens verksamhet ska fungera.
– Det är också otroligt viktigt att visa respekt, och involvera den eller de som man har ett samarbete med, säger Leif Holmgren.
– Sedan är det viktigt att man är trygg i sig själv, för det gör att man kan få ett mycket bättre samarbete med de som man är involverad med.
I den respekten och tryggheten kan också tilliten uppstå, så att båda parter – som Hanna Broberg beskriver det – vågar lita på att den andre vill väl.
– Det är väldigt svårt att tänka sig en fungerande dialog utan tillit, och när man väl har en dialog, så växer också tilliten, säger Paul Henriksson.
– Och genom att jag har en tillit till mig själv, har jag också en trygghet att vara lyssnande och öppen mot den andre.
Hanna Broberg menar att när dialog och tillit finns på plats, går det att ha koll på varandras områden utan att kliva varandra på tårna eller behöva försvara ett revir.
– Att styra och att leda ska vara åtskilt, men det finns en gyllene zon där man som förtroendevald behöver veta en del om hur verksamheten praktiskt fungerar för att kunna diskutera med församlingsmedlemmar, och där man som kyrkoherde och medarbetare är med i den strategiska diskussionen inför beslut som kyrkorådet ska ta.
För Paul Henriksson och Leif Holmgren är det avgörande för församlingens verksamhet att kyrkoherde och kyrkoråd samarbetar bra.
– Ju bättre vårt samarbete fungerar, desto bättre fungerar ju hela verksamheten. I vår kyrka handlar det väldigt, väldigt mycket om samarbete, och för att få samarbetet att fungera, så handlar väldigt mycket om dialog och tillit, säger Paul Henriksson.