Nyhet

Vatikanradion öppnar för reklaminslag

Snart blir det reklam i Vatikanradion. 78 år efter starten får "Påvens och Kyrkans röst i dialog med världen" ekonomisk draghjälp av moraliskt godkänd marknadsföring.

Det var i tisdags som Vatikanradion meddelade att man från och med nästa månad öppnar för reklam. Ett skäl är ekonomin; stationen kostar omkring 22 miljoner euro om året och Vatikanen har under en tid letat intäktsmöjligheter. Ett annat är att man numera sänder dygnet runt, över såväl FM-stationer och kortvåg som Internet.

All reklam är dock inte bra reklam, och enligt Renato Boccardo, biskop samt generalsekreterare i Vatikanstatens administration, ska bestämda hänsyn tas när det gäller vilka kommersiella inslag man kan tänka sig.

Detta är en låst artikel.

Prenumerera på Kyrkans Tidning

Tre månader för 49 kr
Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill.
  • • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz

Ord pris 130 kr/mån

KÖP