En kyrka för alla – med regnbågsnyckel i hand

Visk i Härnösands stift

Inför årets kyrkoval vill Vänstern i Svenska kyrkan, Visk, vara tydliga.

Inför årets kyrkoval vill Vänstern i Svenska kyrkan, Visk, vara tydliga. 

Vi står upp för en kyrka där alla har samma rätt att vara med, oavsett kön, könsidentitet, sexuell läggning, funktionalitet, ålder, ursprung eller bakgrund.

Svenska kyrkan har kraft att vara en trygg plats i människors liv – en öppen famn för den som söker tröst, gemenskap eller hopp. Men det kräver att vi aktivt arbetar för att ingen stängs ute. Därför vill Visk att alla församlingar ska hbtqi-certifieras genom Regnbågsnyckeln. Det är ett konkret och viktigt steg för att visa att kyrkan menar allvar med att vara en plats för alla.

Visk vill också att det ska vara självklart att alla präster i Svenska kyrkan viger samkönade par. Kärlek är kärlek, och kyrkan ska aldrig stå i vägen för den. Vi ser också att äldre hbtqi-personer alltför ofta glöms bort. Många har levt större delen av sina liv i tystnad eller i ett samhälle som fördömt deras kärlek. Kyrkan har ett ansvar att upprätta, välkomna och visa respekt för alla generationer.

Visk vill att Svenska kyrkan ska vara en plats där också äldre hbtqi-personer får känna tillhörighet, trygghet och stolthet över sina liv. När högerkonservativa krafter försöker rulla tillbaka tiden står vi fast vid att kyrkan ska vara feministisk, inkluderande och solidarisk. Visk tar ställning mot diskriminering och för en kyrka som ger samma värde till varje människa.

Vi vill ha en kyrka som hjälper utan att ställa krav på ursprung eller bakgrund. Som står upp för klimatet, solidariteten och mänskliga rättigheter. En kyrka som bär regnbågsnyckeln med stolthet och använder den för att låsa upp varje dörr som utestänger.

Rösta på Vänstern i Svenska kyrkan för en öppen kyrka i en sluten tid.

 

Marie Svensson, Krokoms pastorat
Mattias Olsson, Krokoms pastorat
Marie Buhr, Kramfors pastorat
Christina Mellberg, Östersunds församling
Harriet Olsén, Medelpad södra pastorat
Lena Lundblad, Örnsköldsviks norra pastorat
Helena Åsasdotter Nord, Sydöstra Jämtlands pastorat
Ola Nord, Sydöstra Jämtlands pastorat

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Prenumerera på Nyhetsbrev

9 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Allt det som nämns står redan kyrkan för. Inget som varken vänstern eller hbtq-rörelsen har monopol på eller behövs för.
Ingen alls har föreslagit några uteslutande regler för vem som får vara med som medlem. Slår ni inte in öppna dörrar? Detta är väl ingen "valfråga i termens egentliga bemärkelse"? Jag anser att dop ska vara medlemsgrundande. Dock anser jag av trosskäl ( inte högerpolitiska skäl, för i det andliga finns inget höger eller vänster o jag är djupt troende och regelbundet församlingsaktiv) att det är bra om allt större andel av kyrkans dop efter hand blir ett frivilligt eget val - troendedop och redan idag är SVK det samfund som vuxendöper flest. Vad gäller vigslar är jag för att Sverige med tiden får samma system som ute i Europa där de juridiskt giltiga vigslarna är borgerliga. Dvs att trossamfund inte utför det jag menar är statens eller kommunens uppgifter med juridik, och varken viger 2- eller 1-könade par juridiskt. Sedan kan par som så önskar ha en fin vigselgudstjänst efteråt. Detta kan genomföras antingen via riksdagen eller så att trossamfund avstår myndighetsutövning eller att enskilda präster o pastorer avstår individuell vigselrätt. Jag tycker ärligt det är hyckleri när icke troende par oavsett om de är 2- eller 1-könade gifter sig inför en Gud de inte tror på
Till mitt inlägg igår kan jag säga- utan att glömma att ingen har föreslagit några formella regler för att utesluta medlemmar som VISK "tycks tro"-att man får skilja på att alla har samma människovärde och skall vara välkomna i kyrkan på gudstjänster och alla andra evenemang och å andra sidan frågan om vad som rent andligt är förenligt med liv som lärjunge till Jesus. Jag är tex heterosexuell och ogift och avstår från sex. Jag tror att heterosexuellt samboskap som ogifta är att inte följa Jesus fullt, och förresten: tar inte Jesus upp just den saken i samtalet med kvinnan vid Sykars brunn? På samma sätt tror jag inte aktiva homosexuella handlingar är förenliga med ett fullt ut andligt liv i Jesu efterföljd. Detta har inte ett dugg med högerpolitik att göra. det är min andliga tanke. Jag säger inte att många högersympatisörers samboskap är mer linje med Jesus än vänstermänniskors. Jesus säger enligt evangeliet till kvinnan i Sykar i deras samtal: "5 män har du haft och den du nu har är inte din man". Mina kyrkliga tankar är andliga - inte ett dyft politiska. All partipolitik - såväl höger som vänster har inte med kyrkans grundläggande kärnuppgift att göra ett endaste smack.
Välsignad av Guds kärlek
Att lägga ihop att Svenska kyrkan är det samfund som döper flest vuxna (om det ens är det?) med förespråkandet av troendedop, är lite som att blanda äpplen med päron. Svenska kyrka döper barn, det är hennes teologiska syn och sed. Men för att konfirmera dig behöver du döpas först och alltså döper Svenska kyrkan de odöpta människor som vill konfirmera sig i Svenska kyrkan. Om de råkar vara flest av samfunden är det väl antagligen för att Svenska kyrkan är ett större samfund än de andra som har troendedop. Jag förstår faktiskt inte varför man vill göra om ett samfund som praktiserat barndop i flera hundra år att följa något annat samfunds seder? Kan vi inte låta varandra vara bara? Och de flesta som gifter sig i Svenska kyrkan är antagligen troende på något sätt. Det är kyrkan som bär vår tro. I Svenska kyrkan behöver man inte ha en personligt tydlig kristen tro för att gifta sig, det räcker att en av er är medlem (dvs att den personens föräldrar låtit döpa personen eller att personen själv valt att döpa sig och valt att vara medlem). Det räcker att du är en sökare som vill bli välsignad av Guds kärlek. Detta är ju SvK:s officiella hållning, och inget Visk har monopol på.
Välsignad av Guds kärlek
Du kan förstås också vara medlem ”i avvaktan på dop” som det heter, dvs du behöver inte vara döpt för att bli medlem i Svenska kyrkan. Därmed behöver du alltså inte vara döpt för att gifta dig i Svenska kyrkan. Det räcker att en av er är medlem. Det viktigaste är inte din personliga bekännelse och tro på Gud, det viktigaste är att Gud tror på dig och att du vill ta emot Guds välsignelse och kärlek.
Inget nytt under solen
Detta är redan vad Svenska kyrkan har för hållning.
Inför valet
Jo, det debattörerna skriver i artikeln är ju i stort Svenska kyrkans officiella hållning. Därför skulle det vara intressant att veta vilka nomineringsgrupper som kan skriva under på detta, och vilka som inte delar detta eller liknande ställningstaganden. Om det ska bli ett informerat val så behöver väljarna få bli medvetna. Men de nomineringsgrupper som inte håller med låter kanske bli att prata om det? Varje nomineringsgrupp lyfter fram sina bästa sidor. De mer kontroversiella sidorna ligger dolda på vinden, redo att plockas fram efter valet? Man önskar att det inte vore så. Att det var mera transparent.
HA
En kyrka för alla blir det väl ändå inte? Alla präster som har den klassiska hållningen i äktenskapsfrågan och andra sexualetiska frågor marginaliseras för att sedan elimineras. Är det sann inkludering?
Några tankar
Nej, det kanske inte blir en kyrka för alla. Problemet är nog att några har en hållning av att sätta sig till doms över andras sexualitet. Människor har varit förföljda och rädda för sina liv, och är det än idag. Därför har Svenska kyrkan tagit ställning för att de människorna ska kunna känna sig trygga och välkomna. Den som känner att äktenskapet är för kvinna och man är ju välkommen i kyrkan. Det som inte är välkommet är att ha en hållning som exkluderar och missaktar någon annans sexualitet och ömsesidiga jämbördiga kärlek. Det är förståeligt om man känner sig utanför och undanträngd om man i djupet av sitt hjärta tror att Gud bara välsignar heterosexualitet. Det är idag mycket svårt att få plats med den övertygelsen. Men om vi inte ska döma andra utan istället ge plats för våra medmänniskor så blir det kanske konsekvensen?