Kampen behöver föras av oss alla

Fredrik Modéus, biskop i Växjö stift

Kampen behöver föras av oss alla och inte ensamt av den utsatta gruppen, skriver biskop Fredrik Modéus. Foto: Mikael M Johansson och Getty

Låt oss fortsätta att tillsammans arbeta för en öppen och trygg kyrka, där man känner sig sedd, bekräftad och älskad – även som transperson, skriver biskop Fredrik Modéus i en replik till Ann-Christine Ruuth.

SLUTREPLIK

Tack, Ann-Christine Ruuth för ditt viktiga  perspektiv. Precis som du skriver är transpersoners rättigheter under attack på flera håll i världen, och det är därför angeläget att vi fortsätter kämpa för människors fri- och rättigheter.

I min text lyfter jag Svenska kyrkan arbete med inkludering historiskt sett, och vikten av att vi inte tappar den kunskap vi erövrat. 

Tidigare har arbetet främst gällt homosexuella, utifrån den kunskap vi haft. Under det senaste decenniet har transpersoners erfarenheter blivit synligare, vilket ger kyrkan en djupare förståelse av vad det är att vara människa. Perspektiv som lär oss mer om Guds skapelse.

Jag är glad att vi står på samma sida, och din röst om transpersoners verklighet är viktig. Kampen behöver föras av oss alla och inte ensamt av transpersoner själva. Låt oss därför fortsätta att arbeta för en öppen och trygg kyrka, där man känner sig sedd, bekräftad och älskad – också som transperson.

Fredrik Modéus,
biskop i Växjö stift

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Taggar:

Hbtq

Prenumerera på Nyhetsbrev

2 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Karin Janfalk, ledamot av Kyrkomötet för Öppen Kyrka
Tack gör ditt tydliggörande Fredrik. Och för ditt engagemang i detta. Värdefullt och hoppfullt.
Sven Johansson
Jag vill också att man skall känna sig trygg, bekräftad och älskad församlingar. Det betyder dock inte att en församling måste bekräfta alla handlingar, vare sig på samlevnadsområdet eller andra områden. Jag tror att just för att Gud älskar mig står inte Gud bakom alla mina handlingar, inte för att Gud vill vare ogin, men för att Gud har ett annat perspektiv som är längre i tid och vidare än mitt. Vad gäller samlevnadsetik finns det tex inget som jag kan se som tyder på att Jesus och apostlarna tex förmedlat en samlevnadsetik som ser positivt på t.ex heterosexuellt samboskap (se tex Jesu möte med och ord till kvinnan vid Sykars brunn) eller sexuella handlingar mellan personer av samam kön. Men att beteckna sig som transperson är ju förstås inte liktydligt med aktiva handlingar , som ju allt sex är oavsett om det är mellan personer av olika eller samma kön. Jag är själv heterosexuell, aktiv i Svenska Kyrkan och ogift och jag avstår från heterosexuellt samboskap/särboskap - och det måste vara tillåtet att göra ett sådant andligt val.