Det är välkommet med samtal och diskussioner kring kyrkans identitet. Däremot finns det annat i Borgs och Hugos artikel i Kyrkans Tidning nummer 34/11 som gör mig både bekymrad och undrande.
replik
kyrkans identitet
Under alla dessa år har vi firat gudstjänst i Brämaregårdens kyrka och på olika sätt gett uttryck för det som är kristen tro. Jag har under alla år varit övertygad om att relationerna och samhörigheten med människor av annan tro har varit en del av min kristna identitet och inte ett fjärmande eller förnekande av densamma. Inkarnation. Solidaritet. Gränsöverskridandet. Jag har sett Jesus som en förebild, både som han beskrivs i evangelierna men också i djupare teologisk mening.
Artikelförfattarna talar om ”kristna värderingar” och det är alltid vanskligt. I många delar av världen hänger de ”kristna värderingarna” samman med diskriminering av hbtq-personer, abortmotstånd och en slags allmän värdekonservatism i synen på familj och samhälle. Samma värderingar som Borg och Hugo lyfter fram som problematiska i relationen till islam och muslimer. Min bild är att skiljelinjerna inte går primärt mellan religioner, det är inte fullt så enkelt att kategorisera, utan inom religionerna, där kampen handlar om jämlikhet, tolkningsföreträden och annat. De spänningarna finns i den kristna kyrkan och i det muslimska samfundet.
Pontus Bäckström
präst, Göteborg
LÄGG TILL NY KOMMENTAR