
Foto: Getty images
Replik. Att försöka leva efter budorden är klokt men det räcker inte.
RELPIK
Den åsikten med olika motiveringar framförde Jan Sjunnesson i Kyrkans Tidning.
I alla tider har människor funderat över vem Jesus var, redan då han levde här på jorden och in i vår tid. Evangelisten Matteus skriver: Jesus frågade sina lärjungar(elever): ”Vem säger människorna att Människosonen är.” De svarade: ” Somliga säger Johannes döparen, men andra säger Elia och andra Jeremia eller någon profet.” ”Ock ni,” frågade han, ”vem säger ni att jag är?” Simon Petrus svarade: ” Du är Messias, den levande Gudens son.”
Personligen litar jag mer på Petrus bekännelse än på filosofiska bedömningar. Han som levt nära Jesus under flera år. Petrus bekännelse är och har alltid varit den världsvida kyrkans bekännelse. Den bekännelse vi avger i varje huvudgudstjänst, den apostoliska eller nicenska.
Den kristna tron har sitt centrum i vem Jesus är och vad han gjort för oss, burit vår synd och skuld, offrat sig för alla människor, besegrat döden och öppnat porten till det liv som aldrig dör.
Att försöka leva efter budorden är klokt men det räcker inte. Ingen av oss människor är fullkomlig. Vi misslyckas ibland och bryter vi ett bud har vi brutit hela lagen. Därför är Jesu inbjudan, den uppståndne och levande Herrens inbjudan att komma till honom för att bli upprättad kyrkans viktigaste uppgift att förvalta.
Efter Petrus bekännelse sade Jesus:” Salig är du, Simon Barjona, ty ingen av kött och blod har uppenbarat detta för dig utan min Fader i himlen.”
Sanningen om vem Jesus är kan vi inte fundera ut själva, det måste uppenbaras för oss.
Utan tron på Jesus som Guds son har kyrkan inget berättigande men med den uppståndne i centrum är kyrkan den förnämsta gåvan till mänskligheten.
Matts Martinsson, kyrkoherde emeritus
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.