I Kyrkans Tidning nummer 1/2-15 finns en nyhetsartikel om skatteverkets ställningstagande angående moms för second-hand-affärer. Ställningstagandet är i sig upprörande och här borde politiker på alla plan samla sig i protester och få till stånd förändring. Det hoppas jag att de gör.
Lika upprörande är att kyrkokansliets tjänsteman, som är ”chef för kyrklig ekonomi”, snorkigt säger till Kyrkans Tidning att man inte har några planer på att gå ut med information eller vägledning om de nya reglerna. Varje enskild huvudman/pastorat/församling får själv ”hålla sig informerad om de lagar och regler som gäller för den verksamhet man bedriver”, säger hon.
Man tar sig för pannan. Vem menar kyrkokansliets chefstjänsteman att Svenska kyrkans nationella nivå är till för? Alla riksorganisationer torde ha som uppgift att stötta sina lokala organisationer, det kan gälla SKL gentemot kommuner, landsting och regioner eller Svenskt Näringsliv och dess branschorganisationer gentemot företag etc. Inga av dessa organisationer skulle drömma om att gå ut och meddela dem man ska betjäna att nya regler får ni sköta själv. Kyrkokansliets nonchalanta attityd är häpnadsväckande. Man har fått uppdrag och pengar från stift/pastorat/församlingar för att utföra just sådan service. På detta sätt sågar man sin egen gren.
På Svenska kyrkans hemsida informerar kyrkokansliet att man sysslar med ” …. service, frågor om god redovisningssed och utbildning inom ekonomistyrning samt strategiska IT-frågor för hela Svenska kyrkan. …. innebär kontakter med många interna och externa intressenter, från stift och församlingar i Svenska kyrkan via Sida och partnerorganisationer över hela världen till Skatteverket, finansmarknaden och revisionsbranschen.”
Kerstin Alberius
LÄGG TILL NY KOMMENTAR