Vi vill att präster ska viga samkönade par till äktenskap, men inte motionera om tvång

Olov Lindquist och Britta Berglund ordförande och vice ordförande för Fria Liberaler i Svenska kyrkan (FiSK)

Foto: Chiang Ying-ying/TT

Slutreplik. Samhället förändras. Det är något som även SD måste acceptera. FiSK kommer fortsätta att arbeta för att vigsel av homosexuella par ska vara lika självklart som vigsel av kvinnliga präster.

SLUTREPLIK

Sverigedemokraterna Daniel Engström, gruppledare i kyrkomötet, och Anna Sundberg, ledamot i kyrkostyrelsen, inleder sin replik på vår artikel (Vi ser allvarligt på att frågan om samkönade par inte tas på större allvar KT 15/4) med att skriva att de noterar att FiSK (Fria Liberaler i Svenska kyrkan) helst ser att alla präster i Svenska kyrkan viger samkönade par.

Det är korrekt. Men sedan skriver de att vi även kan komma att lägga fler motioner som vill förbjuda och avkraga präster som vägrar vigsel av samkönade par. Det är fel.

När vi skrev att det finns en risk för att vi får se motioner som handlar om förbud och eventuell avkragning så syftade vi på andra nomineringsgrupper än FiSK. Vår hållning är det som står i vårt handlingsprogram, det vill säga att vi helst ser att alla präster i Svenska kyrkan viger samkönade par och att vi vill vara en aktiv röst för att påverka Svenska kyrkan i denna riktning. Därmed så accepterar vi också rättigheten för biskoparna att viga vem de vill.

Vidare försöker SD påvisa genom en hel del bibelcitat att vigsel av homosexuella par inte är någon vidare viktig fråga. De menar att ordningen att viga utifrån sin tro fungerar väl. Med den något slappa inställningen så hade vi idag med största sannolikhet inte haft några kvinnliga präster och Svenska kyrkan hade överlag varit en mycket mer stelbent kyrka än vad som är fallet idag.

Samhället förändras. Det är något som även SD måste acceptera. FiSK kommer fortsätta att arbeta för att vigsel av homosexuella par ska vara lika självklart som vigsel av kvinnliga präster. Men för vår del kommer det arbetet att ske genom aktiv påverkan på biskopar och präster. Inte genom motioner som innebär ett tvång och hot om avkragning.

Olov Lindquist, ordförande för Fria Liberaler i Svenska kyrkan (FiSK)

Britta Berglund, vice ordförande för ordförande för Fria Liberaler i Svenska kyrkan (FiSK)

Vigsel är ju en handling i vilken ett juridiskt giltigt äktenskap ingås.