REPLIK. Vi måste få en tydligare, distinkt identitet, med logotyp och namn som människor kommer ihåg, skriver Erik Lysén.
I förra veckans Kyrkans Tidning reagerade både Inge Gerremo och Sten Eriksson på nyheten om att Svenska kyrkans internationella arbete byter namn. Jag vill börja med att tacka för ert engagemang!
Svenska kyrkans internationella arbete vill fortsätta försvara människors värdighet och rättigheter. Men som många säkert har uppfattat har insamlade medel till Svenska kyrkans internationella arbete minskat under de senaste tio åren.
Vi har i flera undersökningar sett att Svenska kyrkans medlemmar tycker att verksamheten är angelägen och meningsfull men att många inte kommer ihåg vad vi heter. Undersökningarna visar också att den nuvarande avsändaren är för krånglig. Det minskar viljan att ge pengar till det internationella arbetet.
Vi måste alltså få en tydligare, distinkt identitet, med logotyp och namn som människor kommer ihåg. Därför har vi landat i förslaget Act Svenska kyrkan, som är följden av ett två år långt arbete tillsammans med olika grupper inom Svenska kyrkan samt våra styrorgan, det internationella rådet, biskopsmötet och kyrkostyrelsen.
Alla insamlande organisationer har kostnader för insamling och marknadsföring av sin verksamhet. Det finns ett mycket starkt samband mellan annonsering och kännedom. De pengar som kyrkostyrelsen beslutat avsätta för de tre kommande åren ska täcka in alla kostnader för kommunikation och insamling för att berätta om vårt arbete, inte enbart för att lansera namnet.
Men ännu viktigare är att ni som på olika sätt är engagerade i vårt gemensamma arbete; ombud, samordnare, anställda, förtroendevalda och många andra, berättar om det goda arbete som görs – nu under nytt namn!
För mig är detta ett avgörande beslut som jag, tillsammans med många andra arbetat länge för. Jag tror att vi nu tillsammans har en möjlighet att stärka vårt goda arbete för människor som lever i utsatthet – i tro och handling för en bättre värld.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR