Så här står det i kyrkolagen:<br>
(Lag 1998:1591 om Svenska kyrkan §2)
Vi är många glesbygdens kyrkans medarbetare som frågar oss hur länge vi ska fortsätta subventionera våra arbetsgivare; samfälligheter, pastorat och församlingar med egna bilar i tjänsten!? Det har i sammanhanget inte skett några relevanta justeringar på åratal! 27 kronor milen brutto! är vad som fortfarande gäller. Helt hutlöst utan omskrivning!
” Tillgång till egen bil och körkort,” anges ofta i rekryteringsannonserna för både präster, musiker och diakoner. Jo, jag tackar jag! Vilket seriöst bilmagasin som helst anger bruttokostnaden i dag för lämplig bil i normal storleksklass till så där runt 50–55 kronor milen, värdeminskning inräknad! Och då var de senaste höjningarna för bensin och diesel ej adderade! Det blir summerat intressanta siffror om man som undertecknad och många med mig kör tusentals mil i tjänsten med egen bil.
Svenska kyrkan har enligt lagstiftning ett avtal kyrkoordningen med staten som klart deklarerar att kyrkan ska vara rikstäckande! Nog betyder detta kära Församlingsförbundet – Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation och part i målet – att arbetsgivaren då har skyldigheten se till så, att berörd personal kan ta sig fram i geografin till respektive arbetsuppgifter, med utlägg och kostnader för egen bil på ett relevant sätt ersätta! Att söka hänvisa till allmänna kommunikationer eller slikt, som ibland görs även i förhandlingssammanhang på riksplanet är minst sagt patetiskt. I mitt eget distrikt där jag är ansvarig, det så kallade Fjälldistriktet i Stensele-Vilhelmina pastorat, finns inga i sammanhanget relevanta kommunikationer över huvud taget. Jag är helt beroende av bilen för att klara tjänstgöringen!
Men som sagt, vem ska betala? Jo, arbetsgivaren punkt och slut! Och klarar inte Svenska kyrkans arbetsgivare och Församlingsförbundet, att med Kyrkans akademikerförbund komma fram till ett relevant avtal i sammanhanget då får allt vackert tal om att Svenska kyrkan är en rikstäckande kyrka ses som rent nonsens! Och att observera: Arbetsgivarsidan åker i så fall inte bara snålskjuts på arbetstagarna i sammanhanget, men sviker hela glesbygden och dess människor. Och givetvis bryter man mot grundparagrafen enligt ovan!
Som det ligger till nu har vi vad gäller senaste avtalet och bilersättningsfrågan fått vad jag vill kalla ett rent ”Stockholmsavtal”! Det blir för dyrt med ett nytt avtal lär arbetsgivarsidan och Församlingsförbundet sagt enligt uppgifter som kommit mig till del. Okej – lägg ned kyrkan i glesbygden då om ni inte har råd, säger vi som inte längre är beredda att subventionera våra arbeten med egna bilar! Bara den senaste bränslehöjningen kommer att kosta undertecknad ytterligare cirka
10 000 kronor netto och år!
Jo, jag har valt att jobba i glesbygden, det är sant, men jag och många med mig är inte längre beredda, att fortsätta så här. Ska kyrkan vara rikstäckande i fortsättningen då får det vara slut med ”Stockholmsavtalen”och med den fortsatta marginaliseringen av glesbygden!
Vet hut församlingsförbundet skulle man vilja säga!
Berth Dimenäs
distriktspräst Fjälldistriktet
Stensele-Vihelmina pastorat
LÄGG TILL NY KOMMENTAR