68-kyrkan

Svenska kyrkan behöver inga politruker

Kan en proffspolitiker kräva av andra människor i Svenska kyrkan att de ska vara opolitiska? Kan en proffspolitiker hävda att hen själv är opolitisk i Svenska kyrkan? Krister Danell riktar frågan till Annika Borg.

I Kyrkans Tidning pågår ständigt en debatt om den politiserade och vänstervridna Svenska kyrkan. Fast så mycket debatt är det egentligen inte, för de flesta skribenterna tycks vara överens om att Svenska kyrkan är politisk och vänstervriden. På vilket sätt kyrkan är vänstervriden, och vilka problem detta medför, berörs sällan – ordet ”vänster” är tydligen ett argument i sig. Och det är en lite torftig argumentation eftersom flera skribenter noga framhåller sina akademiska meriter och gärna hänvisar till en avhandling på 491 sidor med 1865 noter. ”Yttra dig inte om du inte läst hela avhandlingen” är en synpunkt som framförts.

Men konkreta argument är det ont om. Att 68-vänstern inte tog avstånd från Mao Tse Tung och hans uppror mot feodalmakten i Kina är en kritik som dock återkommit ett par gånger. Men debatten handlar väl om den påstådda vänstervridningen i dag, i Svenska kyrkan? Att i dag ta avstånd från någon annans åsikt för 60 år sedan leder ingen vart. I så fall kan man anklaga dagens höger för att deras företrädare inte i tid tog avstånd från nazisternas illdåd under andra världskriget.

En som ofta kritiserar vänstern i Svenska kyrkan, och som kräver en opolitisk kyrka, är Annika Borg. Hon presenterar sig som teologie doktor, präst och skribent, vilket säkert stämmer, men hon glömmer att nämna sin nuvarande anställning.  Annika Borg innehar ingen prästtjänst utan är anställd av Moderaterna i Stockholm, först som informationssekreterare och sedan som borgarrådssekreterare – det upptäcker den som googlar. Inte utan förundran ställer jag mig frågan – kan en proffspolitiker kräva av andra människor i Svenska kyrkan att de ska vara opolitiska? Kan en proffspolitiker hävda att hen själv är opolitisk i Svenska kyrkan?

Om en månad är det val i Sverige, och de politiska partierna kämpar om makten – det är ju en del av demokratin. Det är en rimlig begäran att den som arbetar för ett visst parti gör det öppet och inte låtsas vara politiskt oberoende – det är också en del av demokratin.

Politruker fanns i ett annat land i en annan tid, och deras uppgift var att upprätthålla den politiska renlärigheten i samhället. Svenska kyrkan behöver inga politruker.

Krister Danell
Pensionerad bankman, nu ordförande i Kyrkorådet i församlingen där jag bor. Nomineringsgruppen är opolitisk. Jag är inte aktiv i något politiskt parti.

>>Läs Annika Borgs svar

  • 1 Kommentar

    Logga in för att kommentera

  • Lekman

    Håller i hög grad med skribenten om att Kyrkan INTE behöver politiska partimegafoner. Kanske kändes det spännande och fräscht och lite provokativt med "vänster" tidigare, men tidens gång har relativserat detta enligt min mening. Det behöver idag konkretiseras vad "vänster" är och gör för värld och kyrka - som borgerligheten sägs försumma eller motarbeta på något vis. Man måste komma ihåg att "vänster/höger" också kan vara kulturella positioner som nödvändigtvis inte måste vara kopplade till praktisk politik.
    Det blir så här när de sociala frågorna och de politiska partiidentifikationerna alltid får huvudrollen och det inre livet, tron, dogmat och sådant berörs mera i föregående och då ibland lite generat. Men å andra sidan kan det lätt bli bråk om teologi och doktriner också och i valet mellan det sociala och innehållet i kristendomens lära, verkar det enklare och mera säkert att göra utspelen om de sociala frågorna och partipolitiken.. Man får ju fler och snabbare poäng för dem.
    Men Jesus tycks - enligt min mening - be oss hålla ihop det sociala engagemanget och det inre livet, inte dra isär frågorna med samhällsengagemanget, tidsandan och div. relativiseranden som vapen.

Mer inom samma ämne
68-kyrkan
68-kyrkan
68-kyrkan
68-kyrkan
68-kyrkan