Kyrkans Tidnings podd: "Var ska jag ställa Jesus?"

Var ska jag ställa Jesus? Den frågan svarar bloggaren ”Underbara Clara” Clara Lidström, dramatikern och skådespelaren Staffan Westerberg och artisterna Gladys del Pilar, Py Bäckman och Samuel Ljungblahd på i en ny podd från Kyrkans Tidning.

Agneta

De som intervjuas i poddserien ”Var ska jag ställa Jesus” får i uppgift att väldigt praktiskt placera Jesus någonstans i sitt hem, sitt liv, eller i samhället. Eller inte alls.

Under tiden de funderar över uppgiften blir det ett samtal om uppväxten, karriären och förhållningssätt till livet. Vi får veta varför Samuel Ljungblahd blev lite avundsjuk på Salem Al Fakir när de båda skulle sjunga på prinsbröllop, vad Py Bäckman egentligen tänkte med texten till Stad i ljus, vilka politiska partier som velat värva Clara Lidström, vad Staffan Westerberg tänker om döden och hur Gladys del Pilar med sin starka tro uppfattas i artistvärlden.

De samtalar med kulturjournalisten Agneta Stefansson som i hela sitt liv har funderat över hur hon ska förhålla sig till den tro och kyrka som hon är uppväxt i.

- För tio år sedan, efter att min pappa hade gått bort så flyttade min mamma. När vi packade upp grejerna i den nya lägenheten plockade jag upp en stor Jesus-staty (Thorvaldsens Kristus). Jag stod med den i handen bland flyttkartongerna och frågade mamma: ”Var ska jag ställa Jesus?”. Då fick jag en aha-upplevelse. Jag kände att det här är något mer, det är en större fråga än var jag ska placera
just den här figuren.

Podden ”Var ska jag ställa Jesus” finns på Kyrkans Tidnings hemsida och på Spotify från och med 3 juli 2023.

Intervju med poddgästerna:

Lyssna på avsnitten: