Camilla Lif: "Kyrkan kan vara en röst som lugnar ned världen"

Camilla Lif

Camilla Lif blev präst, men vägen dit var snårig, berättar hon i podden. Foto: Mikael M Johansson

”Det var väldigt konstigt för min familj när jag läste till präst. Jag hade ju ingen kyrklighet med mig hemifrån direkt.”, säger Camilla Lif, kyrkoherde i Katarina församling i Stockholm.

Det är en härligt solig dag i Stockholm och Camilla har cyklat till Kyrkans Tidnings redaktion från sitt arbete i Katarina kyrka. Camilla hörs också ofta i Sveriges Radio i program som ”Spanarna”, ”Tankar för dagen” och för några år sedan i ett eget avsnitt av ”Sommar”.

I podden ”Var ska jag ställa Jesus” berättar hon den ganska snåriga berättelsen om hur det gick till när hon blev präst. Den går via klosterskola i Zambia med nunnor, som kanske inte var den bästa förebilden för ett kristet liv, vidare till en kyrka längs skolvägen under högstadietiden och extrajobb på långvården. När någon hade dött kom en präst dit.

Motvikt till nunnorna

-Vi som var sjukvårdspersonal tvättade den som hade dött och klädde på fina kläder och så kom prästen och tog hand om de anhöriga och skapade en otroligt varm, värdig och fin stämning. Hon var på något sätt en motvikt till de där nunnorna då när det gällde kyrklighet, berättar Camilla Lif i podden.

Fakta: Lyssna på avsnittet med Camilla Lif

Vägen slingrade sig vidare via en ganska vild ungdom, drömmar om att bli journalist, vaktmästarjobb i Storkyrkan och så småningom teologistudier, med tanke att använda dem i arbete som journalist. Vid en lektion blev avundsjukan mot de andra präststuderande överväldigande, berättar hon i podden "Var ska jag ställa Jesus".

Det blir också ett samtal om kyrkans uppgift.

Sömn som hobby

-Den senaste tiden har jag tänkt väldigt mycket på kyrkan som en röst som lugnar ner världen och en plats som tack vare sin otroligt gamla historia inte är så lättruckad. Det kan man ju tycka är tråkigt, men det är också ganska bra, tror jag. Ingen vindflöjel direkt, säger Camilla Lif.

Lite förvånande blir det också ett tal om sömn och vårt gemensamma intresse av att ta en tupplur som närmast kan beskrivas som en hobby.

Innan poddintervjun avslutas får Camilla Lif också placera Jesus-gestalten. Det blir en privat och en offentlig plats mitt i stress och rörelse.

Fakta: Var ska jag ställa Jesus

Kyrkans Tidningens poddserie ”Var ska jag ställa Jesus” finns både på tidningens hemsida och på Spotify.

I podden tar kulturjournalisten Agneta Stefansson hjälp av kända personer för att svara på den fråga hon själv har brottats med efter sin egen uppväxt i kyrkan.

De som intervjuas är matprofilen Edward Blom, bloggaren ”Underbara Clara” Clara Lidström, dramatikern och skådespelaren Staffan Westerberg, författaren Åsa Larsson och artisterna Gladys del Pilar, Py Bäckman och Samuel Ljungblahd,, radioprogramledaren Annika Lantz, prästen och satirtecknaren Kent Wisti, religionsvetaren David Thurfjell och artisten Gustaf Norén, journalisten Helena von Zweigbergk. och komikern Karin Adelsköld. Under sommaren  2024 släpps nya avsnitt med prästen Camilla Lif, programledaren Pekka Heino, chefredaktören och författaren Göran Greider och socialminister Jakob Forssmed,