Medierna är företagens och organisationernas moraliska domstol. Det konstaterades vid ett seminarium i Stockholm i veckan, arrangerat av TNS Sifo.
När det gäller organisationer som Svenska kyrkan är mediebilden viktig för alla svenskar men helt avgörande för dem som har liten egen erfarenhet av kyrkan. De blir särskilt beroende av vad medierna säger. Och i media räknas numera även in så kallade Twitterstormar, där rykten kan spridas utan faktakoll.
Är varumärket starkt verkar det å andra sidan som att nästan vilka skandaler som helst rinner av tämligen obemärkt. Ikea, exempelvis, har kämpat mot bland annat nazismanklagelser och kritik mot utsuddade kvinnobilder men har så pass mycket av konsumenternas förtroendekapital i botten att de inte blir varaktigt sänkta.
Svenska kyrkans anseende är motsägelsefullt, men någon förtroendemässig stjärnstatus är det inte tal om. Då är det klokt att satsa på långsiktigt kommunikationsarbete för att förebygga kommande mediedrev. Och det som efterfrågas mest just nu är svar på frågan: Vad gör er organisation för att ta samhällsansvar? Socialt, miljömässigt, moraliskt och etiskt. Och, särskilt känsligt när det gäller idéburna organisationer: Vilken strategi har ni för löner och förmåner och varför?
En särskild utmaning är orken att vara uthållig och fortsätta kommunicera sina svar, både nationellt och lokalt, trots att man som anställd själv hört dem till leda.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR