Pastoralinstituten har varit under utveckling sedan de tillkom i början av 1980-talet. Därför välkomnar vi ett samtal om utbildningen.
replik
pastoralinstituten
Pastoralinstitutens uppgift är därför, som vi ser det, att göra de blivande prästerna trygga i sin identitet som präster i Svenska kyrkan. Grundläggande för vår pedagogik är att starta i praxis, reflektera och så återvända till praktiken. Här ingår såväl föreläsningar och seminarier som trossamtal. Bibel, kyrkohandbok, kyrkoordning, biskopsbrev och psalmbok är grundläggande för vår undervisning. Till detta kommer aktuell forskning, debatter och tendenser i Svenska kyrkans församlingar. Låt oss ge ett exempel. Vi har erfarit att konfirmationsgudstjänsten i ett antal församlingar kopplas samman med någon form av dopaktualisering. Detta ger anledning till förnyad reflektion kring konfirmationen och dess nya bruk i Svenska kyrkan. Här finns inga färdiga svar, än mindre propåer om praktiskt handlande, men väl en teologisk reflektion.
Under 2000-talet har prästutbildningen förbättrats ytterligare. I den nya utbildningen, som bedrivs på försök, möter studenterna pastoralinstitut och stift under flera års tid, innan studierna avslutas med en heltidstermin på något av pastoralinstituten. Målet är en fördjupad prästidentitet och trygg förankring i Svenska kyrkan.
Samtidigt har de två pastoralinstituten gått in i en ny organisation, där de utgör varsin enhet i Avdelningen för Kyrkoliv och Samhällsansvar, som leds av en avdelningschef. Nämnden för Utbildning, Forskning och Kultur är den nämnd som pastoralinstituten verkar under. Nämnden förlägger sammanträden till pastoralinstituten och har god insyn i deras verksamhet. Rektor har ansvar för att tillsätta personal med stöd av såväl avdelningschef som pastoralinstitutets personal. Vi tillsätter lärare med bred och lång församlingserfarenhet och högre teologisk examen/relevant kvalificerad utbildning. Att personalen dessutom kommer från olika stift och fromhetstraditioner är positivt.
Svenska kyrkan är en vital kyrka med mångfald och identitet som kännetecken. Det är vår upplevelse efter att ha mött kurs efter kurs. Till stöd för de blivande prästerna finns hemförsamlingar, stift, utbildare på pastoralinstituten, handledare, arbetskamrater och församling under pastoratsadjunktsåret. Vi ser det som en förmån och en glädje att vi tillsammans får bidra till de nya prästernas växt och utveckling till goda präster i Svenska kyrkan.
Sven Hillert
rektor
Svenska kyrkans Pastoralinstitut
i Uppsala
Ingegerd Sjölin
Rektor
Svenska kyrkans Pastoralinstitut
i Lund
LÄGG TILL NY KOMMENTAR