Vi lever i ett kommunikationssamhälle. Det innebär, också för kyrkan, att människor skaffar sig information och möts på helt nya sätt än bara 20 år tillbaka.
Grovt generaliserat kan man säga att medan den äldre delen av befolkningen läser dagstidningar och ser på TV växer en ny generation upp som navigerar hela sitt liv via nätet. Det skapar nya utmaningar för kyrkan. Vi möts inte bara i gudstjänst utan också på webben.
”Press-och mediaavdelningen” på stiftskansliet i Västerås är inte så rasande stor som Birgitta och Hans Almgren tror (Kyrkans tidning nummer 50/11). Vi är fyra personer och på vår dagliga agenda står hemsidor, intranät, utbildningar av församlingsmedarbetare, Facebookgrupper, kontakt med massmedia, annonsproduktion, utställningar, utveckling av dataprogram, rådgivning, Magasin, stiftssida i Kyrkans Tidning med mera. Listan kan göras lång och trycket ökar. Mycket av arbetet handlar om rätt kanalval till olika målgrupper.
En av flera kanaler är det Magasin som kommer två gånger/ år. Det har funnits i sex år och ersatte en stiftsbok som saknade läsare. Resurserna satsades på en samlad information till alla stiftets anställda och förtroendevalda. En grupp på 5000 (!) medarbetare som behöver få intern information, inspiration och stiftskänsla. All information startar internt och i ett informationssamhälle är det extra viktigt att alla är välinformerade. Magasinet är ett viktigt verktyg för oss.
Med egen kompetens producerar vi hela Magasinet fram till tryckerileverans. Kostnad är knappt 30 kronor/nummer inkl porto till mottagaren. Totalt 60 kronor per person och år är denna grupp engagerade medarbetare värda.
Det finns en myt om att enklare produkter är billigare. Vi har rejält pressat kostnaderna för Magasinets produktion och de foton av högsta kvalitet som stör Almgrens tar vi till största delen själva. För detta beröm av vår fotokompetens får vi tacka!
Åke Paulsson
Pelle Söderbäck
Informatörer i Västerås stift
LÄGG TILL NY KOMMENTAR