”En kritisk granskning av läran om arvsynden” förordar Eva-Lotta Grantén i Kyrkans Tidningnummer 3/10, ett intressant projekt, där hon i artikeln skisserar några av förutsättningarna. De behöver i sin tur granskas i enlighet med satsen, att ”ett litet fel i början är ett stort i slutet”.
replik
Arvssynd
När Eva-Lotta Grantén beskriver arvsynden som människans ”form” och därmed menar den yttre formen, som människan är stöpt i, är det helt obegripligt. Det fanns faktiskt en känd teolog, som beskrev arvsynden som människans form efter fallet. Men då menade han givetvis inte den yttre formen utan den inre formen, den som gör ett ting till vad det är, med ett annat ord människans substans eller väsen. Det var Mattias Flacius, en framstående lärjunge till Luther. Men hans åsikt om arvsynden blev med skärpa avvisad av lutheranerna som ett kätteri. Människan var skapad god. Synden var inte människans substans. Den var något som kommit in efteråt som en förborgad skada, lika förborgad som människans innersta i övrigt.
Det miljonprojekt om luthersk teologi, som Eva-Lotta Grantén deltar i, kanske inte har hunnit så långt ännu, att Luthers kommentar till 1. Mos. kommit på agendan. Det är en magnifik text utan motstycke. Men man kommer mycket långt redan med Melanchthons geniala sammanfattning i Augsburgska bekännelsens artikel två, som citeras i Davis Terméns bidrag på samma uppslag i Kyrkans Tidning, nummer 3/10: ”Alla människor föds utan fruktan för Gud, utan förtröstan på Gud och med begärelse ...”.
Bengt Hägglund
professor emeritus, Lund
LÄGG TILL NY KOMMENTAR